Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şia ve Tarihsel Süreç | IMT 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Siyasî bir konu olan imâmet meselesini inanç esasları sahasına taşıyarak diğer İslam fırkalarına göre farklı bir imâmet nazariyesi inşâ eden Şîa, siyasî-itikadî amaçla vücut bulmuş ve İslâm düşüncesinin teşekkülünde önemli bir yere sahiptir. Şîa, İslam dünyasında Ehl-i Sünnetten sonra en fazla taraftarı olan mezheptir. Ayrıca İran'nın yaklaşık %90'ı Azerbeycan'ın ise yaklaşık % 75' Şiî İmâmiyye mezhebine mensuptur. Bu sebeple Şia'nın tarihsel gelişimi ve günümüzdeki durumunun tespit edilmesi dersin temel amacını oluşturmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Şia, Şiiliğin Ortaya Çıkışı, Şii fırkalar: Zeydiyye, İsmâiliyye, İmâmiyye, Gaybet-i Kübra, Safeviler Dönemi, Velâyet-i Fakih |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şia, İmamiyye, İsnaaşeriyye, Rafizi vb. terimleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Şia’nın oluşum sürecini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Şia’nın temel kaynaklarını ve özelliklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Şii fırkalar hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şia'nın Temel Kaynakları | |
2 | Şiiliğin Ortaya Çıkışıyla İlgili İddialar | |
3 | İlk Şii Olaylar | |
4 | Zeydiyyenin Teşekkül Süreci | |
5 | Günümüz Zeydiyye Düşüncesi | |
6 | İsmailiyye’nin Oluşum Süreci | |
7 | Fatımiler ve Karmatiler Devletleri ve İsmailiyye | |
8 | İsmâiliyye'nin Günümüzdeki Durumu | |
9 | İmamiyye’nin Teşekkül Süreci | |
10 | Gaybet Dönemi ve Büveyhîler Devrinde İmamiyye | |
11 | İlhanlılar ve Safeviler Döneminde İmamiyye | |
12 | İran İslam Devrimi ve İmamiyye | |
13 | Günümüz İmamiyye Düşüncesi | |
14 | Şiî mezheplerin coğrafi dağılımı, nufus yoğunlukları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Mevlüt Özler, İslam Düşüncesinde 73 Fırka Kavramı.İstanbul: Nûn Yayıncılık, 1996. Farhad, Daftary, Şii İslam Tarihi. trc. Ahmet Fethi, İstanbul: Alfa Yayınları, 2016 Habip Demir, Horasan'da Şiilik: İran'da Şiiliğin Tarihsel Kökenleri, Ankara: OTTO Yayınları, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Şia, İmamiyye, İsnaaşeriyye, Rafizi vb. terimleri tanımlar | 5 |
2 | Şia’nın oluşum sürecini açıklar | 5 |
3 | Şia’nın temel kaynaklarını ve özelliklerini tanımlar | 5 |
4 | Şii fırkalar hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |