Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Kültüründe Hadis TSV 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hadis ve Sünnetin ilk mutasavvıflar tarafından nasıl algılandığını tespit etmek ve böylece tasavvufun doğru gelişmesindeki rolünü ortaya koymak
Dersin İçeriği Hz. Peygamber döneminden itibaren zühd hareketinin gelişimi ve tasavvufa dönüşümü, ilk zahid ve sufilerin Hadis ve Sünnete katkıları, bu alanda öne çıkmış isimler hakkında bilgi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufun doğuşunda etkili olan kaynakları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 İlk dönem tasavvufi gelişmeleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Tasavvufî eserlerdeki hadisleri tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Hadis ilminde meşhur olan sufileri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Tasavvuf ehlinin hadise yaklaşımlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlk zahid ve sufilerde Sünnet anlayışı
2 Hadis ve diğer ilim dalları
3 İlk dönemlerde zühd hareketi, Zühd edebiyatı
4 Hadis rivayeti ve zahidler
5 Hadis rivayeti ve ilk mutasavvıflar
6 Hadis uydurma ve ilk mutasavvıflar
7 Hadis ilminin tasavvufa etkisi
8 ARA SINAV
9 Tasavvufta bilginin kaynakları
10 Hadiste tasavvufi yorum
11 Muhâsibî, Hakîm Tirmizî
12 Ebû Tâlib el-Mekkî, Kelabâzî
13 İbn Arabî, Konevî
14 Bursevî
Kaynaklar
Ders Notu Abdullah Aydınlı, Doğuş Devrinde Tasavvuf ve Hadis, İstanbul 1986
Ders Kaynakları [1] Muhâsibî, er-Riâye
[2] Hakîm et-Tirmizî, Nevâdiru´l-usûl
[3] Ahmet Yıldırırm, Tasavvufun Temel Öğretilerinini Hadislerdeki Dayanakları, Ankara, 2000
[4] Muhittin Uysal, Tasavvuf Kültüründe Hadis, Konya, 2001
[5] Seyit Avcı, Sûfilerin Hadis Anlayışı Bursevi Örneği, Konya, 2004
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Tasavvufun doğuşunda etkili olan kaynakları kavrar
2 İlk dönem tasavvufi gelişmeleri değerlendirir
3 Tasavvufî eserlerdeki hadisleri tahlil eder
4 Hadis ilminde meşhur olan sufileri tanır
5 Tasavvuf ehlinin hadise yaklaşımlarını değerlendirir
6 Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 16 16
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6