Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Mezheplerinde Hadis IMT 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mezhepler tarihi öğrencilerine İslam mezheplerinin hadis ve sünnet hakkındaki görüşleri öğretilir.
Dersin İçeriği Bu derste İslam mezheplerinin hadis ve sünnet hakkındaki görüşleri mukayeseli bir metotla öğretilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İtikadi mezheplerin sünnet telakkisini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İtikadi mezheplerin hadis anlayışlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İtikadi mezheplerin hadis kaynaklarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İtikadi mezheplerin hadis yorumlama metotlarını tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Şia ve Ehl-i sünnetin hadis kaynaklarını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Geçmişteki itikadi mezheplerin günümüze yansımalarını değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel giriş: Mezheplerin hadis ve Sünnete yaklışımı
2 Şia hadis ve sünnet
3 Şiın hadis temel hadis kitapları
4 Şiaın ünlü muhaddisleri
5 Şi ile Ehl-i sünnet arasındaki ortak hadisler seçme metinler
6 Şi ile Ehl-i sünnet arasında polemik konusu olan hadisler
7 Muezilee hadisin yeri ve önemi
8 İlk dönem muezili muhaddisler
9 Muezilein hadis kabul şartları
10 Muezilein Ehl-i sünnet yönelik eleştirileri
11 Hariciler ve hadis rivayeti
12 Harici muhaddisler
13 Haricilerin hadis kabul şartları
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu 1. Şia´da Hadis, Abdullah Aydınlı, Yayımlanmamış Makale.
Ders Kaynakları 1. Muezile´de Hadis, Ayhan Tekineş, İlam Araştırma Dergisi,
2. Mutezile ve Hadis, Hüseyin Hansu, Ankara 2004.
3. Hadis ravilerinde şiilik eğilimi, Muhammed Enes Topgül, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat Anabilim Dalı Hadis Bilim Dalı.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 İtikadi mezheplerin sünnet telakkisini tanır.
2 İtikadi mezheplerin hadis anlayışlarını karşılaştırır.
3 İtikadi mezheplerin hadis kaynaklarını değerlendirir.
4 İtikadi mezheplerin hadis yorumlama metotlarını tahlil eder.
5 Şia ve Ehl-i sünnetin hadis kaynaklarını mukayese eder.
6 Geçmişteki itikadi mezheplerin günümüze yansımalarını değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6