Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Kültürü TSV 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tasavvuf kültürünün kavram ve unsurlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği Tasavvuf kültürü ile ilgli kavram ve unsurlar.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf kültürü ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tasavvuf kültürünün kavramlarını ve unsurlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tasavvuf kültürü ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tasavvuf ekollerinin kültür farklılıklarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Kültürle ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Tasavvuf kültürüyle ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tanımlar
3 Unsurlar: İnsan, müessese, ilke ve irşad metodu
4 Sufiler ve dervişler
5 Tekkeler ve tarikatlar
6 Istılah ve kavramlar
7 İrşad ve davet metodu, iletişim
8 Ara Sınav
9 Güzel sanatlar: Musiki ve Mimari
10 Gündelik yaşam: Yeme-içme
11 Gündelik yaşam: Giyim-kuşam
12 Dil ve edebiyat
13 Tasavvuf kültürünün sosyo-kültürel hayata etkisi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Yılmaz, H. Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Yayınları, İstanbul 2004.
2. Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, Marmara Üniversitesi İlahiyat
3. Kara, M., Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları : Tarikatlar, Tekkeler, Şeyhler, İstanbul: Dergah Yayınları, 2005.
4.Kara, M., Din, hayat, sanat açısından tekkeler ve zaviyeler, İstanbul: Dergah Yayınları, 1980.
5.Gündüz, İ., Osmanlılarda Devlet-Tekke Münasebetleri, 3. baskı, İstanbul: Seha Neşriyat, 1989.
6.Öngören, R., Osmanlılarda tasavvuf: Anadoluda sufiler, devlet ve ulema (XVI. yüzyıl), İstanbul: İz Yayıncılık, 2000.
7.Yılmaz, N., Osmanlı toplumunda tasavvuf: sufiler, devlet ve ulema: (XVII. Yüzyıl), İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı, 2001.
8.Muslu, R., Osmanlı toplumunda tasavvuf: (18. yüzyıl), İstanbul: İnsan Yayınları, 2003.
9.Yücer, H. M., Osmanlı toplumunda tasavvuf: (19. yüzyıl), İstanbul: İnsan Yayınları, 2003.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Tasavvuf kültürü ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar.
2 Tasavvuf kültürünün kavramlarını ve unsurlarını açıklar.
3 Tasavvuf kültürü ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler.
4 Tasavvuf ekollerinin kültür farklılıklarını ayırt eder.
5 Kültürle ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler.
6 Tasavvuf kültürüyle ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6