Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş İslam Mezhepleri | IMT 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşayan İslam mezheplerini ve bunların önemli gruplarını tanımak; ortaya çıkış süreçleri, inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ve günümüzde yaşayan temel dini-siyasi fırkalar; Şia,İmamaiyye, Zeydiyye, İsmailiyye; Ehl-i Sünnet, Maturidiyye, Eşariyye ve Selefiyye; Nusayrilik, Dürzilik, Yezidilik, Satanizm, Bahailik, bunların etkinlikleri, İslam düşüncesine katkıları, temel kaynakları ve metotları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel ve siyasi süreci tasvir eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Çağdaş İslam mezheplerinin farklılaşma süreçlerini ve tarihi gelişimlerini eleştirel bakışla değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Mezhepler arası etkileşimi ve farklılıkları analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla inceler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çağdaş İslam mezheplerinin genel özellikleri | |
2 | Ehli Sünnet ekolünün tarihi arka planı | |
3 | Selefilik, Eşarilik ve Matüridilik | |
4 | Şiilik ve tarihi gelişimi | |
5 | İmamiyye Şiası ve temel görüşleri | |
6 | Zeydiyye, İsmailiyye, | |
7 | İbadiyye, | |
8 | Vahhabilik, | |
9 | Nusayrilik, | |
10 | Dürzilik, | |
11 | Yezidilik ve Satanizm | |
12 | Babilik- Bahailik | |
13 | Kadiyanilik ve temel görüşleri | |
14 | Genel değerlendirme, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn ve ihtilâfil-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980. [2]Ebu Zehra, İslâmda Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı- O. Eskicioğlu), İstanbul 1970. [3]W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. [4]Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983. [5]Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [6]Ibn Hazm, el-Fasl fîl-Milel, Beyrut 1986. [7]Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [8]Şehristani,el-Milel ven-nihal, Beyrut 1993. [9]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [10]Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. [11]S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003. [12]Kummi/Nevbahti, Şiî Fırkalar, ( tr. Hasan OnatSabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek), Ankara 2004. [13]Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. [14]Sönmez Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. [15] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002. [16]W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. [17]S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003. [18]Muhsin Abdülhamit, İslama Yönelen Yıkıcı Hareketler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini tanımlar, | |
2 | Fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel ve siyasi süreci tasvir eder, | |
3 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | |
4 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | |
5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini açıklar, | |
6 | Çağdaş İslam mezheplerinin farklılaşma süreçlerini ve tarihi gelişimlerini eleştirel bakışla değerlendirir, | |
7 | Mezhepler arası etkileşimi ve farklılıkları analiz eder, | |
8 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla inceler, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |