Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Epistemoloji FDI 608 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEMAL BATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş dini epistemolojide pek çok teori yine çağdaş epistemolojideki teorilerin bir versiyonu durumundadır. Bu çerçevede çağdaş epistemolojinin bilinmesi felsefenin ahlak, din gibi diğer alanları üzerinde doğrudan sonuçlara haizdir.

Dersin İçeriği

Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?; Nedensel Bilme Teorisi; Chisholm’un Cevabı; Gettier ve Epistemik Şans; Farabi ve Chisholm; İçselcilik; Temelcilik; Dışşsalcılık; Güvenilircilik; Plantinga ve Doğru İşlevselcilik; Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş epistemolojiye dair temel teorileri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Temelciliğin ve bağdaşımcılığın temel iddialarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Klasik bilgi tanımındaki güçlükleri fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Yeni bilgi teorilerinin dayanaklarını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?
2 Nedensel Bilme Teorisi
3 Chisholm’un Cevabı
4 Gettier ve Epistemik Şans
5 Farabi ve Chisholm
6 İçselcilik
7 Temelcilik
8 Dışşsalcılık
9 Güvenilircilik
10 Plantinga ve Doğru İşlevselcilik
11 Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji
12 Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji
13 Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji
14 Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji
Kaynaklar
Ders Notu


Gettier Edmund, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 1963.
Epistemoloji: Temel Metinler, Hasan Yücel Başdemir (ed.), (Çorum: Hititkitap Yayınevi, 2011).
Çağdaş Epistemolojiye Giriş, Nebi Mehdiyev (ed.), (İstanbul: İnsan Yayınları, 2011).
Batak, Kemal, FELSEFENİN SONU?: W. V. Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Apriori Bilgi, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2015).

Batak, Kemal, Aristoteles'ten Ernest Sosa'ya ERDEM EPİSTEMOLOJİSİ, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2017).

Batak, Kemal, "Epistemik Bağlamsalcılık Bakımından Bağlamsal Olmayan Bir İnsan-Tanrı İlişkisi Mümkün müdür?" DİNİN KADERİ: Çağdaş Sorunların Kıskacında Din, Abdüllatif Tüzer (ed.), (Ankara: Elis Yayınları, 2017).
 

Ders Kaynakları

Epistemology: An Anthology, Ernest Sosa, Jaegwon Kim, Jeremy Fantl, Matthew McGranth (ed.), (Malden: Blackwell Publishing, 2008).
The Theory of Knowledge: Classical and Contemporary Readings, Louis P. Pojman (ed.), (Belmont: Wadsworth, 2003).

Chisholm, Roderick, Theory of Knowledge, (New Jersey: Prentice-Hall, 1989).

Duncan Pritchard, What is This Thing Called Knowledge, (London: Routledge, 2010).

Batak, Kemal, “Aristoteles’te Entelektüel Erdemler”, Felsefe Dünyası, Sayı: 63 (2016).

Batak, Kemal, “Ernest Sosa’nın Temelci ve Bağdaşımcı Gerekçelendirme Eleştirisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Sayı: 21 (2016).

Batak, Kemal, “Aristoteles'te En Yüksek Entelektüel Erdem”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 33 (2016).

Batak, Kemal, “Ernest Sosa ve Gettier Problemi”, Ethos, Sayı: 9 (2), (Temmuz, 2016).

Batak, Kemal, "Ernest Sosa ve Entelektüel Erdemler", Felsefe Dünyası, Sayı: 64 (2016)

Batak, Kemal, “Ernest Sosa’da Hayvani Bilgi ve Tefekküri Bilgi”, Kutadgubilig, Sayı: 32 (2016).

Batak, Kemal, “Ernest Sosa’nın Erdem Epistemolojisi”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 34 (2016).

Batak, Kemal, “Aristoteles’in ‘Pironcu’ Probleminin Çağdaş Bir Çözümü: Ernest Sosa ve Epistemik Döngüsellik”, Kutadgubilig, Sayı: 34 (2017). 

Batak, Kemal, "Epistemik İçselcilik ve Dışsalcılık", Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, (2008).

Kabil, Onur, Roderick M. Chisholm ve Alvin Goldman Bağlamında Çağdaş Bilgi Felsefelerinde Haklılandırma Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir.
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir.
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Çağdaş epistemolojiye dair temel teorileri bilir
2 Temelciliğin ve bağdaşımcılığın temel iddialarını analiz eder
3 Klasik bilgi tanımındaki güçlükleri fark eder
4 Yeni bilgi teorilerinin dayanaklarını tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 70
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 3 5 15
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6