Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Töresi ve Düşüncesi FEL 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ender Büyüközkara

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı töre bağlamında Türk düşüncesinin genel konularını tanıtmaktır

Dersin İçeriği

Töre, kut kavramlarının analizi, Törenin dil, din, siyaset gibi kültürel öğelerle ilişkisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk düşüncesinin taşıyıcı unsurlarını töre eşliğinde tanır. Anlatım,
2 Türk düşüncesinde kut ve törenin diğer düşünce sistemleriyle ilişkilerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Törenin dil, din, siyaset gibi kültürel öğelerle ilişkisini kurar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Kutadgu Biligi yargılayabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk töresi hakkında İslam öncesi kaynaklar
2 Kutadgu Bilig´in biyografisi
3 Kutadgu Bilig ve Orhun Yazıtları arasındaki parallellikler
4 Türk kültüründe törenin önemi
5 Töre bağlamında Kutadgu Bilig
6 Kut
7 Töre ve kut ilişkisi
8 Törenin inanç kökenleri
9 ARASINAV
10 Şamanizm incelemesi
11 Düşünce, Töre, İnanç Bağlantısı
12 Dil-Töre bağlantısı
13 Töre ve Politik yapı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Kutadgu Bilig
[2] Orhun Yazıtları

Ders Kaynakları

Erken dönem Türk düşüncesine ilişkin metinler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak verileri seçer, literatürü tarar ve analiz yapar. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini geliştirir. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliğini kullanır. X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi gösterir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana göre yerini belirler. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini kullanır. X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır); X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığın bilincinde olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk düşüncesinin taşıyıcı unsurlarını töre eşliğinde tanır.
2 Türk düşüncesinde kut ve törenin diğer düşünce sistemleriyle ilişkilerini analiz edebilir.
3 Törenin dil, din, siyaset gibi kültürel öğelerle ilişkisini kurar.
4 Kutadgu Biligi yargılayabilir.
5 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır.
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6