Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilim ADE 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mehmet Halit ATLİ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı F.de Saussure ile birlikte, 20. yüzyılın sonunda dilbilim alanında yeni akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilim akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır.
Dersin İçeriği Dilbiliminin temel kavramları tanıtılacak. Dile yönelik farklı tanımlar tartışılacak. Dilin sistem ve kullanım alanları ayrılacak. Dilbilim alt dalları olan fonetik, sentaks, morfoloji ve pragmatik alanları genel karakteriyle tanıtılacak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Dilbiliminin ana dile olan katkısını değerlendir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Düşünce ve Dil arasındaki ilişkinin önemini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Yapısalcılığın dil için önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Dilbiliminin ana unsurlarını kendi diline uygular. Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
7 Doğal Dillerin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Dilleri yapılarına göre sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
9 Dilleri coğrafik duruma göre sınıflandırır. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
10 Gösterge kavramını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
11 Dilin öğelerine göre analizini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Dilleri karşılaştırır ve farklılıkları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
13 Dil ve Toplum arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
14 Dilin sosyal yönünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
15 Dilin sosyolojik yönünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Dilbilimdeki En son Eğilimler
2 Dilbiliminin Gelişimine Genel Bakış
3 Yapısalcılık ve Dilbilim
4 Dilbilim Göstergesinin Kalitesi
5 Düşünce ve Dil Grupları
6 Freud´un Dil Fonksiyonlarını İncelemesi
7 Göstergeler Işığında Dillere Bakış
8 İnsan ve Dil Tecrübeleri
9 ARASINAV
10 Dil ve Toplumun Yapısıİsimlerin Nitelikleri
11 İsimlerin Nitelikleri
12 Dilin Niteliklerine Bakış
13 Dilin Biçim ve Anlamı
14 Sunum
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] F. de Saussure (2001); Grundfragen der Allgemeinen Sprachwissenschaft, Gruyter Verlag.
[2] Gerhard Helbig (1989), Geschichte der neueren Sprachwissenschaft, Verlag für Sozialwissenschaften.
[3] John Lyons (1975), Neue Perspektiven in der Linguistik, Verlag für Sozialwissenschaften.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular.
2 Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar.
3 Dilbiliminin ana dile olan katkısını değerlendir.
4 Düşünce ve Dil arasındaki ilişkinin önemini açıklar.
5 Yapısalcılığın dil için önemini açıklar.
6 Dilbiliminin ana unsurlarını kendi diline uygular.
7 Doğal Dillerin önemini açıklar.
8 Dilleri yapılarına göre sınıflandırır.
9 Dilleri coğrafik duruma göre sınıflandırır.
10 Gösterge kavramını açıklar
11 Dilin öğelerine göre analizini yapar.
12 Dilleri karşılaştırır ve farklılıkları açıklar.
13 Dil ve Toplum arasındaki ilişkiyi açıklar.
14 Dilin sosyal yönünü açıklar.
15 Dilin sosyolojik yönünü açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6