Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat ve Kültür ADE 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURHAN ULUÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde kültürbilime yaklaşan edebiyatı incelemek ve küreselleşmenin etkisinde yabancı kültürleri tanımak ve tanıtmak, ortak normlar, adet - gelenekler, kültürel tanıtımları içeren insanbilimlerini edebiyat ve ürünleri vasıtasıyla tanımak, değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Edebiyat ve kültür derslerinde, edebiyat, felsefe, sosyoloji ve din bağlantısı üzerinde durulur, antropoloji, yabancı araştırmaları, düşünce akımları, cinsiyet araştırmaları, edebiyat ve medeniyet bağlantıları üzerinde disiplinler arası araştırma, inceleme, uygulama, yorum çalışmaları ile kültürel araştırmalar gerçekleştirilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültür kavramını kendi cümleleri ile ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Dil, tarih, sosyoloji, kültür ile edebiyatın bağlantısını ve işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama,
3 Edebiyat eserlerinin toplumla ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
4 Edebiyat akımları içerisinde kültüre yönelik bilimsel görüşleri tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım,
5 Kültürün yazar ve edebi eser üzerindeki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
6 Edebi türlerin dokusu üzerinde çalışmalar yürütür. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
7 Epik, lirik, ve tiyatro eserleri alanında örnekleri inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
8 Kültürel verilerin bulunduğu eserleri analiz eder, tartışır ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat ve Kültür Araştırmaları
2 Romantizm Döneminde Kültürbilim Çalışmaları
3 Herder - Schiller - Schlegel
4 Modern Alman Edebiyatında Kültür
5 Heinrich Böll
6 Edebiyat Biliminde Yeni Eleştiricilikten Sonrası
7 Kültürel Maddecilik
8 Doku Niteliği ile Kültür
9 ARASINAV
10 Metinlerarasılığın Kültürel Boyutu
11 Kültürbilimleri İçinde Edebiyat Araştırmaları
12 Edebiyat Dünyası ve Kültür
13 Kültür Ekolojisi ve Edebiyat
14 Edebiyat ve Medeniyet
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] AYTAÇ, Gürsel (2005); Edebiyat ve Kültür, Hece Yayınları, Ankara.
[2] WIERLACHER, Alois (2003), Interkulturelle Germanistik, Metzler, Stuttgart.
[3] WELLEK, Rene / A. Warren (1995), Theorie der Literatur, Beltz Athenaum, Landsberg.
[4] GÜVENÇ, Bozkurt, İnsan ve Kültür, Remzi Kitapevi, İstanbul.
[5] AKARSU, Bedia, Dil Kültür Bağlantısı, İnkılap Kitapevi, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Kültür kavramını kendi cümleleri ile ifade eder.
2 Dil, tarih, sosyoloji, kültür ile edebiyatın bağlantısını ve işlevlerini açıklar.
3 Edebiyat eserlerinin toplumla ilişkisini açıklar.
4 Edebiyat akımları içerisinde kültüre yönelik bilimsel görüşleri tartışır.
5 Kültürün yazar ve edebi eser üzerindeki etkilerini değerlendirir.
6 Edebi türlerin dokusu üzerinde çalışmalar yürütür.
7 Epik, lirik, ve tiyatro eserleri alanında örnekleri inceler.
8 Kültürel verilerin bulunduğu eserleri analiz eder, tartışır ve yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6