Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rekombinant Dna Teknolojisi BIY 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 1973´de DNA´nın enzimler yoluyla kesilip çoğaltıldığı ortaya çıktıktan sonra hızla ilerleyen rekombinant DNA teknolojisi bugün temel bilimlerden, tıbba, tarımdan forensik biyolojiye kadar her alanda kullanılmaktadır ve yöntemler her geçen gün gelişmekte ve farklılaşmaktadır. Modern biyoloji alanında yüksek lisans yapan tüm öğrencilerin bu alanla ilgili temel bilgisi olması gerekmektedir
Dersin İçeriği 1973´de DNA´nın enzimler yoluyla kesilip çoğaltıldığı ortaya çıktıktan sonra hızla ilerleyen rekombinant DNA teknolojisi bugün temel bilimlerden, tıptan, tarımdan forensik biyolojiye kadar her alanda kullanılmaktadır ve yöntemler her geçen gün gelişmekte ve farklılaşmaktadır. Modern biyoloji alanında yüksek lisans yapan tüm öğrencilerin bu alanla ilgili temel bilgisi olması gerekmektedir Dersin içeriğinin tümü aşağıda haftalara göre dağılımı yapılarak gösterilmiştir.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemleri öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Moleküler genetikte temel prensipler
2 DNA replikasyonu, RNA processing, protein sentezi
3 Gen kütüphanelerinin oluşturulması
4 İstenilen genin eldesi için tarama yöntemleri
5 Southern blotting
6 cDNA klonlama yöntemleri ve RNA teknolojileri, Northern blotting
7 Genomik kütüphaneler
8 Plasmidler, bakteriofaj vektörler
9 PCR yöntemiyle klonlama ve çeşitleri
10 Bakteriyel protein ekspresyonu, Western blotting
11 Maya, bakulovirus, memeli ekspresyon sistemleri
12 Protein saflaştırma yöntemleri
13 Yapısal protein analiz yöntemleri, kristalografi, NMR
14 Sonuç ve tartışma
Kaynaklar
Ders Notu Lewin B (2008) Genes IX, Jones and Bartlett Publishers, MA, USA
Alberts B et.al (2002) Hücrenin moleküler biyolojisi, 4. Baskı, Garland Science, TÜBA Yayınları.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemleri öğrenmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 7
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 25
2. Kısa Sınav 8
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6