Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Rekombinant Dna Teknolojisi | BIY 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1973´de DNA´nın enzimler yoluyla kesilip çoğaltıldığı ortaya çıktıktan sonra hızla ilerleyen rekombinant DNA teknolojisi bugün temel bilimlerden, tıbba, tarımdan forensik biyolojiye kadar her alanda kullanılmaktadır ve yöntemler her geçen gün gelişmekte ve farklılaşmaktadır. Modern biyoloji alanında yüksek lisans yapan tüm öğrencilerin bu alanla ilgili temel bilgisi olması gerekmektedir |
Dersin İçeriği | 1973´de DNA´nın enzimler yoluyla kesilip çoğaltıldığı ortaya çıktıktan sonra hızla ilerleyen rekombinant DNA teknolojisi bugün temel bilimlerden, tıptan, tarımdan forensik biyolojiye kadar her alanda kullanılmaktadır ve yöntemler her geçen gün gelişmekte ve farklılaşmaktadır. Modern biyoloji alanında yüksek lisans yapan tüm öğrencilerin bu alanla ilgili temel bilgisi olması gerekmektedir Dersin içeriğinin tümü aşağıda haftalara göre dağılımı yapılarak gösterilmiştir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemleri öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Moleküler genetikte temel prensipler | |
2 | DNA replikasyonu, RNA processing, protein sentezi | |
3 | Gen kütüphanelerinin oluşturulması | |
4 | İstenilen genin eldesi için tarama yöntemleri | |
5 | Southern blotting | |
6 | cDNA klonlama yöntemleri ve RNA teknolojileri, Northern blotting | |
7 | Genomik kütüphaneler | |
8 | Plasmidler, bakteriofaj vektörler | |
9 | PCR yöntemiyle klonlama ve çeşitleri | |
10 | Bakteriyel protein ekspresyonu, Western blotting | |
11 | Maya, bakulovirus, memeli ekspresyon sistemleri | |
12 | Protein saflaştırma yöntemleri | |
13 | Yapısal protein analiz yöntemleri, kristalografi, NMR | |
14 | Sonuç ve tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lewin B (2008) Genes IX, Jones and Bartlett Publishers, MA, USA Alberts B et.al (2002) Hücrenin moleküler biyolojisi, 4. Baskı, Garland Science, TÜBA Yayınları. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemleri öğrenmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 7 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
2. Kısa Sınav | 8 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |