Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Balık Anatomisi | BIY 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çok geniş bir coğrafik dağılım gösteren balıklar hemen hemen nerede su varsa orada yaşayabilirler. Antartika sularında (-2 °C), tropikal sularda (3738 °C, hatta 44 °Cye kadar), tatlı sulardan tuzluluğu %0142ye kadar değişen sularda, deniz seviyesinden, 4.000 m. yükseklikte (güneşin aydınlattığı ve hızlı akan akarsularda) ve 11.000 m. derinlikte (son derece sakin ve salt karanlığın hakim olduğu sularda) balıklara rastlamak mümkündür. Bu kadar farklı habitatlarda yaşayabilen balıklar, diğer Omurgalılardan anatomik bakımdan belirgin şekilde farklılık gösterirler. Balıklarla ilgili bilimsel çalışma yapabilmek için, araştırmacı öncelikle Balık Anatomisini iyice öğrenilmelidir. Ayrıca balıklarla ilgili yapılan bütün çalışmalarda, elde edilen verileri doğru yorumlayabilmek Balık Anatomisini ne kadar öğrendiğimize bağlıdır. |
Dersin İçeriği | Balık vücut biçimi ve bölgeleri, açıklıklar, yüzgeçler, derinin yapısı, pullar, renk; Dermal iskelet, aksiyal iskelet, appendiküler iskelet; Kas çeşitleri, aktif ve pasif hareket; Sindirim sistemini oluşturan organlar ve beslenme; Solungaçlar, solunum ve ilgili oluşumlar; Kalp, Arter, vena ve lenf sistemi, Merkezi ve çevresel sinir sistemi; Görme, koku, tad, denge, işitme organları; Endokrin bezler; Böbreklerin yapısı ve boşaltım; Osmotik regülasyon ve ısı ayarlanması; Gonadlar, eşeysel olgunluk, gelişme ve üreme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Balıkların dış morfolojik özelliklerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Balıkların deri ile ilgili oluşumlarını açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Balıklarda destek ve hareket sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Balıklarda vücut hareketlerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Balıklarda sindirim sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Balıklarda solunum sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Balıklarda dolaşım sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
8 | Balıklarda sinir sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Balıklarda duyu organları organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
10 | Balıklarda endokrin sistem organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
11 | Balıklarda boşaltım sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Soru-Cevap, | |
12 | Balıklarda osmotik regülasyon ve ısı ayarlamasını açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
13 | Balıklarda üreme sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Balıkların dış morfolojik özellikleri | |
2 | Deri ile ilgili oluşumlar | |
3 | Destek ve hareket sistemi | |
4 | Vücut hareketleri | |
5 | Sindirim sistemi | |
6 | Solunum sistemi | |
7 | Dolaşım sistemi | |
8 | Sinir sistemi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Duyu organları | |
11 | Endokrin sistem | |
12 | Boşaltım sistemi | |
13 | Osmotik regülasyon ve ısı ayarlaması | |
14 | Üreme sistemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Ekingen, G. 2001. Balık Anatomisi, Mersin Üniversitesi Yayınları No: 1, Su Ürünleri Fakültesi Yayınları No: 1. Mersin, 257 s. |
Ders Kaynakları | 2) Kuru, M. 2001. Omurgalı Hayvanlar, Palme Yayıncılık, 6. Baskı, Ankara, 866 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Balıkların dış morfolojik özelliklerini açıklama. | ||||||
2 | Balıkların deri ile ilgili oluşumlarını açıklama. | ||||||
3 | Balıklarda destek ve hareket sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
4 | Balıklarda vücut hareketlerini açıklama. | ||||||
5 | Balıklarda sindirim sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
6 | Balıklarda solunum sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
7 | Balıklarda dolaşım sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
8 | Balıklarda sinir sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
9 | Balıklarda duyu organları organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
10 | Balıklarda endokrin sistem organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
11 | Balıklarda boşaltım sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. | ||||||
12 | Balıklarda osmotik regülasyon ve ısı ayarlamasını açıklama. | ||||||
13 | Balıklarda üreme sistemi organlarının yapı, görev ve işleyişini açıklama. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |