Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kitab-I Mukaddes Tetkiklerine Giriş FDT 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yahudi kutsal kitapları hakkında kapsamlı bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Yahudi kutsal kitapların ortaya çıkışı, kitap sayıları, içerikleri, kime ait oldukları (yazarlık meselesi), mevcut hallerine gelinceye kadar geçirdikleri süreç; modern kitabı mukaddes çalışmalarının konuyla ilgili ortaya koyduğu veriler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yahudi kutsal kitaplarının ortaya çıktığı zaman dilimini tespit eder Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kitapların isimleri, içerikleri, kime ait olduklarını hatırlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kutsal kitap eleştirisinin onlar hakkında ortaya koyduğu verileri tanrı Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Modern Ortodoks Yahudilerin Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Reformist Yahudilerin Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Kadim ve Modern dönem Hıristiyanların ve Müslümanların Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını tespit eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kitab-ı Mukaddes Nedir
2 Yahudi dini literatürü Yahudi kutsal kitabı: Tanah
3 Tevrat ve oluşum süreci
4 Tevrat’ın bölümleri: Tekvin-Çıkış
5 Tevrat’ın bölümleri: Levililer-Sayılar-Tesniye
6 Kitab-ı mukaddes eleştirisi ve Tevrat
7 Kitab-ı mukaddes eleştirisi ve Tevrat: Spinoza örneği
8 Ara Sınav
9 Kitab-ı mukaddes eleştirisi ve Tevrat: Julius Wellhausen örneği
10 Kitab-ı mukaddes eleştirisi ve Tevrat: R. Elliott Friedman Örneği
11 Tanah’ın diğer bölümleri: Neviim ve Ketuvim, Kitaplar isimleri, sayıları bu kitapların oluşum süreçleri ve önemleri.
12 Hıristiyanların Yahudi kutsal kitaplarına bakışları
13 Müslümanların Yahudi kutsal kitaplarına bakışları (Kur’an-İbn Hazm ve Karafi örneği)
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

[1] Ömer Faruk Harman, Yahudi Kutsal Kitapları, basılmamış çalışma, İstanbul 1999.
[2] Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, Pınar Yayınları, İstanbul.
[3] Mehmet Sakioğlu, Tevratı Kim Yazdı, Ozan Yayıncılık, İstanbul.
[4] Maurice Bucaille, Kitab-ı Mukaddes, Kuran ve Bilim, çev. Suat Yıldırım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Yahudi kutsal kitaplarının ortaya çıktığı zaman dilimini tespit eder
2 Kitapların isimleri, içerikleri, kime ait olduklarını hatırlar
3 Kutsal kitap eleştirisinin onlar hakkında ortaya koyduğu verileri tanrı
4 Modern Ortodoks Yahudilerin Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını çözümler
5 Reformist Yahudilerin Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını çözümler
6 Kadim ve Modern dönem Hıristiyanların ve Müslümanların Kitab-ı Mukaddese yaklaşımlarını tespit eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6