Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Eğitim Tarihi FDE 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK
Dersi Verenler Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, geçmişten ünümüze İslam eğitim-öğretim uygulamalarında görülen gelişmelerin bir tecrübe birikimi olarak öğrenilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği İslamın doğuşundan günümüze İslam eğitimi alanında yaşanan gelişmeler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk Dönem din eğitim ve öğretimin keyfiyetini ve mahiyetini bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Din eğitiminde kurumsallaşmayı ve ilk kurumların özelliklerini açıklar Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Selçuklu dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Osmanlı dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, Problem Çözme, Beyin Fırtınası,
5 Cumhuriyet dönemi din eğitimindeki gelişmeleri bilir Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 İlk dönem İslam eğitim düşüncesinin temel özelliklerini açıklar Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
7 İslam eğitim düşüncesinin geçmişten günümüze geçirdiği evreleri bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: İslam ve Eğitim
2 Hz. Muhammed ve Eğitim
3 İslam Eğitiminin Esasları
4 İlk Dönem İslam Eğitim Kurumları
5 Medrese Öncesi Eğitim
6 Medreselerin Ortaya Çıkışı ve Gelişmesi
7 Medreselerin Eğitim Sistemi
8 Medreselerin Eğitim Metotları
9 Medreselerin Çöküşünün Sebepleri
10 İslam Eğitiminde Modernizasyon Çabaları
11 Birinci Dünya Savaşı Sonrası İslam Eğitimindeki Gelişmeler
12 İslam Eğitimcileri ve Eğitim Görüşleri
13 İslam Eğitiminde Yeni Düzenlemeler
14 İslam Eğitiminde Yeni Düzenlemeler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [2] Ahmet ÇELEBİ, İslamda Eğitim Öğretim Tarihi, çev. A. Yardım, Ankara, 1999
[3] Mehmet DAĞ H. R. Öymen, İslam Eğitim Tarihi, Ankara, 1965
[4] Halis AYHAN, Türkiyede Din Eğitimi, İstanbul, 1999
[5] Yahya AKYÜZ, Türk Eğitim Tarihi, Ankara, 1989
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 İlk Dönem din eğitim ve öğretimin keyfiyetini ve mahiyetini bilir
2 Din eğitiminde kurumsallaşmayı ve ilk kurumların özelliklerini açıklar
3 Selçuklu dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir
4 Osmanlı dönemindeki din eğitiminin mahiyetini bilir
5 Cumhuriyet dönemi din eğitimindeki gelişmeleri bilir
6 İlk dönem İslam eğitim düşüncesinin temel özelliklerini açıklar
7 İslam eğitim düşüncesinin geçmişten günümüze geçirdiği evreleri bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6