Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihinde Sosyal ve Kurumsal Gelişmeler | TAR 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | VII. Asırdan günümüze kadar gelen kurumların ele alınarak fonksiyonlarının ne ölçüde devam edip etmediğinin tespiti. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hz. Muhammed dönemindeki siyasal yapılanmayı tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslam medeniyetinde Devlet teşkilatını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | İslam medeniyetinde eğitim ve öğretim sistemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Teşkilatlar arasındaki farkları ortaya çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | H.I.Asırda toprak sisteminde yapılan değişiklikleri ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Ortaçağ İslam Dünyasında şehircilik sistemi hakkında bilgiler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Ortaçağda kurulan şehirlerin ortak özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Kurumsal yapıların fonksiyonel olarak günümüze ne kadar ışık tutabileceğini ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Müesseselerin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hz. Muhammed Döneminde Siyasi Yapılanma | |
2 | İslâm Medeniyetinde Devlet Teşkilatı | |
3 | İslâm Medeniyetinde Eğitim Ve Öğretim Sistemleri | |
4 | Adlî Teşkilat | |
5 | İktisadi Teşkilat | |
6 | H. I. Asırda Toprak Sisteminde Yapılan Değişiklikler | |
7 | Sosyal Güvenlik Teşkilatı | |
8 | Ortaçağ İslam Dünyasında Şehircilik Sistemi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Ortaçağda Kurulan Şehirlerin Ortak Özellikleri | |
11 | Kervansaraylar | |
12 | Nakibül-Eşraflık | |
13 | Ortaçağda Hastaneler | |
14 | Ortaçağ İslâm Dünyasında Uygulanan Savap Teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cahit Baltacı, İslâm Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005 Şevki Ebu Halil, İslam ve Dünya Medeniyetleri Tarihi, (trc. A. Aydın), İstanbul 2005, Bilge Adam Yayınları Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, İstanbul 2004, Litra Yayınları İ. Aycan, Emeviler Dönemi Bilim Kültür ve Sanat Hayatı, Ankara 2003, İlahiyat Yayınları F. Sezgin, İslamda Bilim ve Teknik, Ankara 2007, Kültür Bakanlığı Yayınları. H.A.R. Gibb., İslâm Medeniyeti Üzerine Araştırmalar. Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul 2000. H. G. S. Hodgson, İslâmın Serüveni, İstanbul 1993, İz Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hz. Muhammed dönemindeki siyasal yapılanmayı tanımlar | ||||||||||
2 | İslam medeniyetinde Devlet teşkilatını açıklar | ||||||||||
3 | İslam medeniyetinde eğitim ve öğretim sistemlerini açıklar | ||||||||||
4 | Teşkilatlar arasındaki farkları ortaya çıkarır | ||||||||||
5 | H.I.Asırda toprak sisteminde yapılan değişiklikleri ortaya koyar | ||||||||||
6 | Ortaçağ İslam Dünyasında şehircilik sistemi hakkında bilgiler verir | ||||||||||
7 | Ortaçağda kurulan şehirlerin ortak özelliklerini açıklar | ||||||||||
8 | Kurumsal yapıların fonksiyonel olarak günümüze ne kadar ışık tutabileceğini ortaya koyar | ||||||||||
9 | Müesseselerin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerini karşılaştırır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |