Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir İlminde Rivayet TFS 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Rivayet, Tefsirin en önemli ve vazgeçilmez bir kaynağıdır. Bu sebeple rivayetlerin sağladığı bilgilerden yararlanmamak âlimlerin kabul ettiği bir yaklaşım değildir. Hatta hadislere de dayanarak, rivayetlerden yararlanmadan kişisel görüş ile Kur'an'ı açıklamak eleştirilmektedir. Bununla birlikte çeşitli sorunları sebebiyle rivayetlerin zaafiyet içerdiği kabul edilmektedir. Bu sebeple hem vazgeçilmez bir kaynak olan hem de sorunları ile malül görülen rivayetlerin bilimsel ve akademik düzeyde ele alınması gerekmektedir. Özellikle lisansüstü eğitim görenlerin rivayetler konusuna dair mahiyet itibariyle çözümleme ve değerlendirme yapabilmesi ilmi gelişime katkı sağlayacaktır. 

Dersin İçeriği

RİVAYET VE TEFSİR

Tefsir ve Rivayet. 

İslamın ilk dönemlerinde sözlü ve yazılı rivayet

Rivayet kaynakları

TEFSİRDE RİVAYETİN ETKİSİ

Kur'an'ı Anlamada Rivayet. 

Tefsir Rivayetlerin Sorunları

Genel Değerlendirme 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Rivayet ve kültür, İslamın ilk dönemlerinde rivayet
2 İslam ilimlerin başlangıcı
3 İslam ilimlerinde rivayet ve dirayet algısı, tefsir ve rivayet ilişkisi
4 Haber ve Eser
5 Tarih ve Siyer malzemesi
6 Arap Geleneği ve kültürü
7 Ehli kitap kültürü
8 Rivayetlerin sıhhat sorunu
9 Rivayetlerin çeşitlilik sorunu
10 Rivayetlerin İsnad sorunu
11 Rivayetlerin Öznellik sorunu
12 Çağdaş Tefsirde Rivayet
13 Tefsirde rivayetlerin olumlu ve olumsuz sonuçları
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Tatar, Burhanettin, "Hadis Rivayeti Üzerine Felsefi Notlar", Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, 2018 ss. 13-20  

2. Gregor Schoeler, İslam'ın İlk Dönemlerinde Yazı ve Rivayet, Vakıfbank Yayınları, 2022.        

3. Ali Karataş, Tefsir Gelenğinde Rivayet, Fecr Yayınları, 2021.                                                4.  Süleyman Kaya, Erken Dönemde Kitap Tasavvuru, İFAV, 2023                       

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)