Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam Metin Analizleri | KLM 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | el-Fıkhu´l-Ekber, Kitabu´t-Tevhid, e-Luma´ ve Usulu'd-Din gibi kelam ilminin önemli tarihi metinlerinin tahlili ve değerlendirilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kaynakları okuyup değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul | |
3 | Metinleri tarihlendirme meselesi | |
4 | Mezhebi taassupların metinlere yansıması. | |
5 | 1. Örnek Metin: Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve tahlili | |
6 | el-Fıkhul-ekberde kaza- kader, irade ve iman konuları | |
7 | 2. Örnek Metin: Akidetü't-Tahavî'de kaza-kader ve irade | |
8 | 3. Örnek Metin: Eş´arî´nin/el-Luma fi´r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve tahlili | |
9 | 4. Örnek Metin: Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne örnek metin tahlili | |
10 | 5. Örnek Metin: Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek | |
11 | 6. Örnek Metin: Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-a zam metninden örnek | |
12 | 7. Örnek Metin: Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninin tahlili | |
13 | 8. Örnek Metin:Kadı Abdulcebbar Şerhu´l-Usulu´l-Hamse tahlili | |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [2] Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida |
Ders Kaynakları | W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır | 2 |
2 | Kaynakları okuyup değerlendirir | 2 |
3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder | 3 |
4 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme | 2 |
5 | Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | 3 |
6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |