Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam Metin Analizleri KLM 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

el-Fıkhu´l-Ekber, Kitabu´t-Tevhid, e-Luma´ ve Usulu'd-Din gibi kelam ilminin önemli tarihi metinlerinin tahlili ve değerlendirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kaynakları okuyup değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Mezheplerin görüşlerini mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul
3 Metinleri tarihlendirme meselesi
4 Mezhebi taassupların metinlere yansıması.
5 1. Örnek Metin: Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve tahlili
6 el-Fıkhul-ekberde kaza- kader, irade ve iman konuları
7 2. Örnek Metin: Akidetü't-Tahavî'de kaza-kader ve irade
8 3. Örnek Metin: Eş´arî´nin/el-Luma fi´r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve tahlili
9 4. Örnek Metin: Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne örnek metin tahlili
10 5. Örnek Metin: Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek
11 6. Örnek Metin: Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-a zam metninden örnek
12 7. Örnek Metin: Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninin tahlili
13 8. Örnek Metin:Kadı Abdulcebbar Şerhu´l-Usulu´l-Hamse tahlili
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

[2] Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida
[3] Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne
[4] Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd.
[5] Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd
[6]Cüveynî Kitâbül-irşâd, Akîdetün-nizâmiyye
[7]Hakîm Semerkandî/es-Sevâdül-a zam
[8]Kadı Abdulcebbar, Şerhu'l-Usuli'l-Hamse

Ders Kaynakları

W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.
Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Şerhul-Akîdetit-Tahaviyye, Beyrut, 1987.
Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır 2
2 Kaynakları okuyup değerlendirir 2
3 Mezheplerin görüşlerini mukayese eder 3
4 Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme 2
5 Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. 3
6 Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6