Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadiste Tasavvufi Yorum HAD 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam düşüncesinin temel üç önemli yorum geleneğinden biri olan tasavvufi/işari yorum geleneğinin Hadis metinlerindeki yansımalarını ortaya koymak ve böylece islam düşünce geleneğinin gelişimi hakkında bilgi ve kanaat sahibi kılmak

Dersin İçeriği

İslami yorum geleneğinde temel üç eğilimden biri olan işari/tasavvufi yorum, önemli temsilcilerinin eserlerinden hareketle ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel İslami yorum geleneklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Tasavvufi yorum geleneğinin önde gelen şahsiyetlerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Hadisleri tasavvufi yorum açısından değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Tasavvufî yorum edebiyatını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Tasavvufî yorum yöntemleriyle diğer yorum yöntemlerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam düşüncesinde yorum gelenekleri
2 Tasavvufi düşüncenin kaynakları
3 Haris el-Muhasibi ve Hadis yorumları
4 Haris el-Muhasibi ve Hadis yorumları
5 Ebû Yezîd el-Bistami ve Hadis
6 Cüneyd el-Bağdadi ve Hadis yorumları
7 Cüneyd el-Bağdadi ve Hadis yorumları
8 Ara Sınavı
9 Hakîm et-Tirmizî ve Hadis yorumları
10 Hakîm et-Tirmizî ve Hadis yorumları
11 Hakîm et-Tirmizî ve Hadis yorumları
12 Kelabazî ve Hadis yorumları
13 Kelabazî ve Hadis yorumları
14 Kelabazî ve Hadis yorumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] el-Muhâsibî, er-Riâye
[2] Ateş, S., Cüneyd-i Bağdâdî Hayatı, Eserleri ve Mektupları, İstanbul-1969
[3] Hakîm et-Tirmizî, Nevâdiru-Usûl
[4] el-Kelâbâzî, Maâni-Ahbâr

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Temel İslami yorum geleneklerini tanır
2 Tasavvufi yorum geleneğinin önde gelen şahsiyetlerini tanır
3 Hadisleri tasavvufi yorum açısından değerlendirir
4 Tasavvufî yorum edebiyatını tanır
5 Tasavvufî bilginin kaynaklarını tahlil eder
6 Tasavvufî yorum yöntemleriyle diğer yorum yöntemlerini karşılaştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
Toplam 30
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6