Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Usul Metin Tahlilleri | ISH 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Muhammed Ali ACAR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fıkıh usulünü anlamada fıkıh usulü temel metinlerinin çok önemli bir yeri ve rolü bulunmaktadır. Bu dersin amacı öğrencilerin önde gelen İslam hukukçularına ait seçme usul metinlerini tahlil ederek tanıyıp anlamasına yardım etmektir. |
Dersin İçeriği | İslam Fıkıh ekollerine ait ilk usul kaynaklarındaki kıyas, istihsan, maslahat ve sedd-i zerayi yöntemleri ile ilgili metinleri analizler yapmaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk usul kaynaklarının metin yapılarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | İlk Hanefi Usul kaynaklardan kıyas ve istihsanla ilgili örnek metinler çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | İlk Şafii Usul kaynaklardan kıyasla ilgili metinler çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Mutezile usul kaynaklardan örnek metinler çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | İlk Maliki Usul kaynaklardan Maslahatla ilgili metinler çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | İlk Hanbeli Usul kaynaklardan Sedd-i zerayi ilgili metinler çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Usul Metinleri ve Yöntemleri | |
2 | İmam Şafii ve Risalesinin metinlerin analizi | |
3 | Debbusi ve ilk usulünden metinlerin analizi | |
4 | Ebul-Hüseyn el Basri ve el-Mutemedden metinlerin analizi | |
5 | el-Mutemedden metinlerin analizi | |
6 | El-Cessasın el-Fusulünden metinlerin analizi | |
7 | Ara sınav | |
8 | El-Cessasın el-Fusulünden metinlerin analizi | |
9 | Serahsinin Usulünden metinlerin analizi | |
10 | Gazzalinin Mustasfasından metinlerin analizi | |
11 | Razinin Mahsulünden metin analizi | |
12 | Karafinin Tenkıhil-Fusulünden metin analizi | |
13 | İbn-i Kudame Usulünden metin analizi | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Şafii, er-Risale; 2. ebul-Huseyin el-Basrî,el-Mutemed; 3.Debbusi, et-Takvim; 4.Cessas, el-Fusul fil-Usul; 5.Serahsi,el-Usul; 6.Gazzalî, el-Mustesfâ; 7.Razi,el-Mahsul; 8.Karafi,Tenkihul-Usul; 9.İbn-i Kudame, Ravdatün-Nazır; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İlk usul kaynaklarının metin yapılarını tanır. | |
2 | İlk Hanefi Usul kaynaklardan kıyas ve istihsanla ilgili örnek metinler çözümler. | |
3 | İlk Şafii Usul kaynaklardan kıyasla ilgili metinler çözümler. | |
4 | Mutezile usul kaynaklardan örnek metinler çözümler. | |
5 | İlk Maliki Usul kaynaklardan Maslahatla ilgili metinler çözümler. | |
6 | İlk Hanbeli Usul kaynaklardan Sedd-i zerayi ilgili metinler çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |