Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fıkıhçıların Kuran Anlayışı Şatıbi Örneği | ISH 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SONER DUMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Şatıbî özelinde Fıkıhçıların Kur´ânı nasıl anladıklarının tespiti |
Dersin İçeriği | Kur´anı Kerim´in mahiyeti konusundaki farklı anlayışlar ve bu konuda Şatıbî´nin görüşlerinin getirdiği açılımlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kurânın mahiyeti tartışmalarını ve fıkıhçıların konuya bakışını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
2 | Ebu Hanifede ve diğer klasik hukukçularda Kuran anlayışını tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
3 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını ve bunun dinî hükümlerdeki sonuçlarını örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
4 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
5 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını eleştiriye tabi tutar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
6 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurânın mahiyeti tartışmaları | |
2 | Fıkıhçıların Kurân anlayışı | |
3 | Ebu Hanife´nin kuran anlayışı | |
4 | Şatibî´de esbab-i nüzul | |
5 | Şatıbî´ye göre Kurân kıssaları | |
6 | Şatıbî´ye göre Kurân hükümleri | |
7 | Şatıbî´ye göre Kurânın kapsamı | |
8 | Şatıbî´ye göre Kurânın Mekki ve Medenî ayetleri arasındaki farklar | |
9 | Şatıbî´ye göre Kurânın literal ve gizli anlamları | |
10 | Şatıbî´ye göre Kuranın Ceza ve ödül hükümleri | |
11 | Şatıbî´ye göre Kurânı anlamak için gerekli olan ilimler | |
12 | Şatıbî´ye göre Kurânın kişiye özel hükümleri | |
13 | Şatıbî´ye göre Kurânın bütüncül anlaşılmasının önemi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ŞâtıbÎ, el-Muvâfakat |
Ders Kaynakları | 1.Ferid el-Ensari, Usul Terminolojisi (Şâtıbî Örneği) 2. Allal el-Fâsî, Makasidü´ş-şerîa ve mekârimuhâ, 3. Ahmed Raysunî, Nazariyyetü´l-makasıd inde´ş-Şatıbî 4. Şatıbi, el-I´tisam bi´l-Kitab ve´s-Sunnah 5.Muhammed Tâhir İbn Âşûr, Makasıdu´ş-şeriati´l-İslamiyye |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kurânın mahiyeti tartışmalarını ve fıkıhçıların konuya bakışını belirler. | |
2 | Ebu Hanifede ve diğer klasik hukukçularda Kuran anlayışını tasvir eder. | |
3 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını ve bunun dinî hükümlerdeki sonuçlarını örneklendirir. | |
4 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını analiz eder. | |
5 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını eleştiriye tabi tutar. | |
6 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |