Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Fıkhında Akit Teorisi ISH 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN GÜMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam´ın amelî boyutunda hukukun temelini oluşturan akit teorisinin bilinmesi ile öğrenciler,hayatın gerçeklerini daha iyi algılama ve bilinçli yaşama imkanını elde ederler.

Dersin İçeriği

İslam Fıkhında akit kavramı, tanımı, unsurları, çeşitleri, dayanakları ve amaçlarının bilinmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akit kavramını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
2 Hayatın helal ve haramın sınırlarının akitlerle belirlendiğini gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
3 Akitlerin geçerliliklerinin temel esasları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
4 Alım-satım, kira, borç, emanet, vekalet ve kefalet akitlerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
5 Nikah gibi temel akitleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
6 Akitleri fesada götüren unsurları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
7 Sosyal hayatın akitlerle düzene girdiğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akit kavramı ve tanımı
2 Akdin unsurları ve oluşumu
3 Akdin geçerliliği-sıhhat şartları
4 Akdin geçersizliği: fesad-butlan
5 Garar (risk)
6 Gabin (aldatma)
7 Akit çeşitleri
8 Ara sınav
9 Tek tek akitler: bey ve icare
10 Emanet sözleşmeleri
11 Borç ve kredi
12 Vekalet-Kefalet-Rehin
13 Nikâh akdi
14 Ödevlerin Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Zerqa, el-Medhalül-Fikhil-Âmm,Dımaşk,Elif Ba matbası, 1968

Ders Kaynakları

[2] Çeker, İslam Hukukunda Akitler, A.H.İ.Yayıncılık,2006[3]Özcan,el-Ecel fi Akdil-BeyDarus-Sıddık,Dımaşk,2007 (4) el-Medhal lidirasetil-Fıkhil-İslamî,Hamid Hassan,Kahire,1979

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Akit kavramını tanımlar.
2 Hayatın helal ve haramın sınırlarının akitlerle belirlendiğini gösterir.
3 Akitlerin geçerliliklerinin temel esasları tanır.
4 Alım-satım, kira, borç, emanet, vekalet ve kefalet akitlerini ifade eder.
5 Nikah gibi temel akitleri analiz eder.
6 Akitleri fesada götüren unsurları tanır.
7 Sosyal hayatın akitlerle düzene girdiğini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6