Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Problemleri Üzerine İncelemeler TFS 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde ileri sürülen tefsir ile ilgili problemler karşısında cevap verebilecek melekeyi kazanmak.
Dersin İçeriği Eski ve yeni tefsir problemleri sınıflandırılarak incelemeye tabi tutulacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tefsir problemlerinin kaynaklarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Tefsir ile ilgili ortaya çıkabilecek her yeni problemin bir geçmişi olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Tefsir problemlerinin birçoğunun temelinde bilgisizlik olduğunu örneklerle tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Günümüz tefsir problemlerine nasıl yaklaşılacağını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Tefsir kaidelerini bilmemek ile tefsir problemleri arasındaki ilişkileri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Kuranın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir problemlerine tarihi açıdan bir bakış
2 Tefsir problemlerinin ana kaynakları
3 Arap dilinden kaynaklanan problemler ve örneklemeler
4 İsrailiyâttan kaynaklanan problemler
5 Hz. Peygamberin döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi
6 Sahabe döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi
7 Tabiin döneminde ayetleri anlamada baş gösteren problemlerin tespiti ve meydana gelen bu problemlerin misallerle anlatılarak çözümlenmesi
8 Ara sınav
9 Çeşitli mezhep ve akımların fikir yapılarından kaynaklanan problemlere genel bakış
10 Mutezile mezhebinin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler
11 Batinîlerin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler
12 İmamiye mezhebinin ayetleri ele alış tarzı ve örneklemeler
13 Yeni ilmi buluşların ayetlere uygulanmasından kaynaklanan problemler
14 Günümüzde ayetlerin tefsirinde izlenmesi gereken metodun misallerle ele alınması ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Rûmî, F., (1981) Menhecul-medresetil-akliyye el-hadîse, Dimaşk: Müessesetür-risâle.
2. Zerkeşî, M., (1957), el-Burhan fî Ulûmil-Kuran, Kahire: Daru İhyail-Kütübil-arabiyye.
3. Zehebî, H. (1981), el-İtticahâtul-Munharife fi tefsiril-Kuranil-Kerim, Kahire: Mektebetu vehbe.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Tefsir problemlerinin kaynaklarını öğrenir. 4
2 Tefsir ile ilgili ortaya çıkabilecek her yeni problemin bir geçmişi olduğunu kavrar. 4
3 Tefsir problemlerinin birçoğunun temelinde bilgisizlik olduğunu örneklerle tespit eder. 4
4 Günümüz tefsir problemlerine nasıl yaklaşılacağını öğrenir. 4
5 Tefsir kaidelerini bilmemek ile tefsir problemleri arasındaki ilişkileri değerlendirir. 4
6 Kuranın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar. 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6