Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer SOS 600 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, sosyal araştırma süreçlerinde kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini uygulamalardan örnekler vererek ve uygulamalar yaptırarak doktora düzeyinde kavratmaktır.

Dersin İçeriği

B. ARAŞTIRMA SÜRECİNİN TEMEL ÖGELERİ

1. Gözlem

2. Kuram

3. Araştırmanın Konusu ve Başlığı

4. Yapı

5. Boyutlar

6. Önermeler

7. Araştırmanın Problem Cümlesi

8. Araştırmanın Amacı ve Önemi

9. Araştırmanın Kapsamı ve Kısıtları

10. Ön Kabuller

11. Hipotezler

12. Araştırma Soruları

13. Değişkenler / Göstergeler

14. Vasıflar

15. Değerler

16. Araştırma Modelleri

17. Analiz Birimi

18. Ana Kütle ve Örneklem

19. Veri Toplama Teknikleri

20. Ölçüm Uygulaması

21. Veri Yapısı

22. Veri Kalitesi

23. İstatistikî Analizler

24. Bulgular ve Değerlendirme

25. Sonuçlar

C. ARAŞTIRMA SÜRECİNDE PLANLAMA

Ç. UYGULAYICILAR İÇİN ÇALIŞMA ÇİZELGESİ

 D. ANAHTAR TERİM VE KAVRAMLAR

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünme biçimlerini tanımlar ve sosyolojik düşünme farkını ayırd eder Tartışma,
2 Bilimsel Yöntemin özelliklerini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Araştırma Yöntem ve Tekniklerini tanımlar Gözlem,
4 Nicel ve Nitel bilimsel bir araştırmayı yapar ve kurallarına uygun yazar Gözlem, Tartışma, Anlatım,
5 Bilimsel araştırmayı analiz eder ve değerlendirir. Rol Oynama, Grupla Çalışma, Tartışma, Boşluk Doldurma Testleri,
6 Bir araştırma çalışmasını kurallarına uygun yazar Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 B. ARAŞTIRMA SÜRECİNİN TEMEL ÖGELERİ 1. Gözlem, 2. Kuram,
2 3. Araştırmanın Konusu ve Başlığı, 4. Yapı,
3 5. Boyutlar, 6. Önermeler
4 7. Araştırmanın Problem Cümlesi, 8. Araştırmanın Amacı ve Önemi, 9. Araştırmanın Kapsamı ve Kısıtları, 10. Ön Kabuller
5 11. Hipotezler,
6 11. Hipotezler,
7 11. Hipotezler,
8 11. Hipotezler,
9 12. Araştırma Soruları, 13. Değişkenler / Göstergeler 14. Vasıflar, 15. Değerler
10 16. Araştırma Modelleri, 17. Analiz Birimi
11 18. Ana Kütle ve Örneklem
12 19. Veri Toplama Teknikleri, 20. Ölçüm Uygulaması
13 21. Veri Yapısı, 22. Veri Kalitesi, 23. İstatistikî Analizler 24. Bulgular ve Değerlendirme, 25. Sonuçlar
14 C. ARAŞTIRMA SÜRECİNDE PLANLAMA
Kaynaklar
Ders Notu

Arslan, Ali, Üstün Başarılı Üniversite Öğrencileri,Sakarya:Sakarya Üniversitesi, 2012
Cüneyt Birkök, Sosyolojik Düşünme ve Metodolojisi, İstanbul 1988, Elektronik Sürüm 1.6
Remzi Altunışık, Recai Coşkun, Engin Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Adapazarı: Sakarya Kitabevi, Adapazarı.
Stephen Cole, Sosyolojik Düşünme Yöntemi: Sosyoloji Bilimine

Ders Kaynakları

Ali Özdemir, Yönetim Bilimlerinde İleri Araştırma Yöntemleri ve Uygulamalar, İstanbul: Beta, 2008.
Anthony Giddens, Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları, İstanbul: Paradigma
Emile Durheim, Sosyolojik Yöntemin Kuralları, İstanbul: Pegasus yayınevi
Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, İstanbul: Güzem Yayınları, 1997 
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık, 1984.
Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998. 
-Innovative Tecniques of Sociological concepts, Asanet.
-Çeşitli videolar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Düşünme biçimlerini tanımlar ve sosyolojik düşünme farkını ayırd eder
2 Bilimsel Yöntemin özelliklerini tanımlar
3 Araştırma Yöntem ve Tekniklerini tanımlar
4 Nicel ve Nitel bilimsel bir araştırmayı yapar ve kurallarına uygun yazar
5 Bilimsel araştırmayı analiz eder ve değerlendirir.
6 Bir araştırma çalışmasını kurallarına uygun yazar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Kısa Sınav 1 1 1
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6