Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seküler ve Postseküler Toplumlarda Din | SOS 603 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, günümüz toplumlarında dinin toplumsal boyutları tarihsel perspektifle incelenecek, sekülerleşme teorileri çerçevesinde analiz edilerek tartışılacaktır. Türkiye ve diğer ülkelerde sosyoekonomik ve kültürel dönüşümlerden dinin etkilenme ve bu dönüşümleri etkileme biçimleri üzerinde durulacaktır. |
Dersin İçeriği | 14 Haftalık Ders Planı ve İçerikleri : 1.Hafta: Dersin tanıtımı ve kavramsal çerçeve: Din, sekülerleşme, sekülerizm, laiklik, laisizm kavramları 2.Hafta: Aydınlanma’dan Endüstri devrimine Batı dünyasında dönüşümler ve din 3.Hafta: Kurucu sosyologlarda (Marx, Durkheim, Weber) din ve sekülerleşme 4.Hafta: 20. yüzyılın ikinci yarısında toplumsal dönüşümler, modernleşme teorisi ve klasik sekülerleşme tezi 5.Hafta: Sekülerleşme teorisinin eleştirisi ve yeni teorik açılımlar-I 6.Hafta: Sekülerleşme teorisinin eleştirisi ve yeni teorik açılımlar-II 7.Hafta: Osmanlı toplumunda din -klasik çağ- 8.Hafta: Tanzimat’tan Cumhuriyet’e modernleşme ve din 9.Hafta: Arasınav 10.Hafta: Cumhuriyet Türkiye’sinde din politikası 11.Hafta: Türkiye’de sanayileşme ve tüketim toplumunun oluşumu, dinin toplumsal görünümleri 12.Hafta: Küreselleşen dünyada dinî dönüşümler, postseküler topluma doğru mu? 13.Hafta: Sekülerleşmenin sonu mu? Açık ve örtük sekülerleşme kavramları ekseninde dinin toplumsal görünümleri 14.Hafta: Dinlerin geleceği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik perspektifle dini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dünyanın farklı toplumlarındaki dinin algılanma biçimlerini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Seküler ve Postseküler Toplumlarda Dinin biçimlerini analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Günümüz toplumlarında dinin toplumsal boyutları tarihsel perspektifle inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Din-Toplum ilişkilerini sekülerleşme teorileri çerçevesinde analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve kavramsal çerçeve: Din, sekülerleşme, sekülerizm, laiklik, laisizm kavramları | |
2 | Aydınlanma’dan Endüstri devrimine Batı dünyasında dönüşümler ve din | |
3 | Kurucu sosyologlarda (Marx, Durkheim, Weber) din ve sekülerleşme | |
4 | 20. yüzyılın ikinci yarısında toplumsal dönüşümler, modernleşme teorisi ve klasik sekülerleşme tezi | |
5 | Sekülerleşme teorisinin eleştirisi ve yeni teorik açılımlar-I | |
6 | Sekülerleşme teorisinin eleştirisi ve yeni teorik açılımlar-II | |
7 | Osmanlı toplumunda din -klasik çağ- | |
8 | Tanzimat’tan Cumhuriyet’e modernleşme ve din | |
9 | Arasınav | |
10 | Cumhuriyet Türkiye’sinde din politikası | |
11 | Türkiye’de sanayileşme ve tüketim toplumunun oluşumu, dinin toplumsal görünümleri | |
12 | Küreselleşen dünyada dinî dönüşümler, postseküler topluma doğru mu? | |
13 | Sekülerleşmenin sonu mu? Açık ve örtük sekülerleşme kavramları ekseninde dinin toplumsal görünümleri | |
14 | Dinlerin geleceği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | DAVIE, G., Modern Avrupa'da Din (Çev. Akif Demirci), Küre Yayınları, İstanbul, 2005. ASAD, T., Sekülerliğin Biçimleri -Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modernlik- (Çev. F.B.Aydar), Metis Yay., İstanbul, 2007. ÖZAY, M., Sekülerleşme ve Din, İz Yay., İstanbul, 2007. KARPAT, K.H., İslam'ın Siyasallaşması (Çev. Şiar Yalçın), Timaş Yay., İstanbul, 2013. MANN, S., İdeoloji Olarak Din –Kalpsiz Bir Dünyanın Kalbi- (Çev. H.Osmanağaoğlu), Aykırı Yay., İstanbul, 2004. FERRY, L., GAUCHET, M., Dinden Sonra Dinsellik (Çev. Can Utku), Agora Yay., İstanbul, 2005. GENCER, B., İslam'da Modernleşme , Doğu Batı Yay., Ankara, 2014. KÖSE, A., (Haz.) Laik Ama Kutsal, Etkileşim Yay., İstanbul, 2006. KÖSE, A., (Haz.) Sekülerizm Sorgulanıyor, Ufuk Kitapları Yay., İstanbul, 2002. MARDİN, Ş., Türkiye’de Din ve Siyaset, Makaleler III, (Der. M. Türköne, T. Önder), İletişim Yay., İstanbul, 1991. KARA, İ., Din ile Modernleşme Arasında, Dergah Yay., İstanbul, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojik perspektifle dini değerlendirir | |||||||
2 | Dünyanın farklı toplumlarındaki dinin algılanma biçimlerini kavrar | |||||||
3 | Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. | |||||||
4 | Seküler ve Postseküler Toplumlarda Dinin biçimlerini analiz eder | |||||||
5 | Günümüz toplumlarında dinin toplumsal boyutları tarihsel perspektifle inceler | |||||||
6 | Din-Toplum ilişkilerini sekülerleşme teorileri çerçevesinde analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |