Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oryantalizm Tartışmaları SOS 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL HİRA
Dersi Verenler Prof.Dr. İSMAİL HİRA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Oryantalizm tartışmaları çerçevesinde toplumsal olgu ve olayları değerlendirmek

Dersin İçeriği

Oryantalizm çalışmalarının tarihsel sürecini incelemek ve günümüz açısından değerlendirmek

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Oryantalizm çalışmalarının kökeninin öğrenilmesi Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Oryantalist bakış açısının toplumsal bağlamda etkilerinin incelenmesi Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Doğu ve Batı ayrımında yer alan oryantalist etkilerin tespit edilmesi Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Batının Doğu fikrinin oluşmasında yer alan tarihsel ve sosyolojik unsurların geçerliliğinin tartışılması Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Doğu toplumları üzerinde oryantalist çalışmalar özelinde sunulan profilin ele alınarak tarihsel ve sosyolojik bağlamda tartışılması Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 ORYANTALİZM: KAVRAMSAL DEĞERLENDİRME Byran S. Turner, Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, Orient’in Açıklanması sf. 65-85, Anka Yayınları, İstanbul, 2003.
2 ORYANTALİZMİN TARİHSEL KÖKENLERİ Yücel Bulut, Oryantalizmin Kısa Tarihi, Orta Çağ’dan Aydınlanmaya Avrupa’da İslam İmajı, sf. 27-67; 19. Yüzyılda Doğu Araştırmaları, sf. 85-119
3 AVRUPA-MERKEZCİLİK Arif Dirlik, Kriz, Kimlik ve Siyaset –Küreselleşme Yazıları- içinde, Merkezsiz Tarih: Avrupamerkezcilik Üzerine Düşünceler, sf. 333-383, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009,
4 ORYANTALİZM VE SOSYAL BİLİMLER Alim Arlı, Oryantalizm, Oksidentalizm ve Şerif Mardin, Sosyal Bilimlerde Oryantalizm, sf. 37-50, Küre Yayınları, İstanbul, 2004.
5 ORYANTALİZM: İCAD EDİLEN DOĞU Edward Said, Şarkiyatçılık, İmgesel Coğrafya ve Temsil Biçimleri: Şarklının Şarklılaştırılması, sf. 59-120, Metis Yayınları, İstanbul, 2004.
6 KOLONYALİZM, SEYYAHLAR VE ORYANTALİZM İbrahim Kalın, İslam ve Batı, Avrupa Kolonyalizmi, Seyyahlar ve Oryantalizm, sf. 109-122, İsam Yayınları, İstanbul, 2007.
7 ANTROPOLOJİ SÖMÜRGECİLİK VE ORYANTALİZM Asaf Hüseyin, Batı’nın İslamla Kavgası, Sömürgecilik ve Oryantalizm sf. 51-67, Pınar Yayınları, İstanbul, 2006.
8 AÇIK VE GİZLİ ORYANTALİZM (SELF-ORYANTALİZM) Edward Said, Şarkiyatçılık, Şarkiyatçılık, Örtük ve Açık Şarkiyatçılık, sf. 11-37. Metis Yayınları, İstanbul, 1999.
9 ARA SINAV Vize öncesi konuların değerlendirilmesi ve ölçülmesi
10 ORYANTALİZM VE OKSİDENTALİZM Abdullah Metin, Oksidentalizm-iki Doğu İki Batı- içinde, Oksidentalizm, 2013, sf. 65-156, Açılım Yayınları, İstanbul, 2013.
11 ORYANTALİZM VE FEMİNİZM ÇALIŞMALARI Lila Abu Lughod, Oryantalizm Ve Ordadoğu Feminizm Çalışmaları, ORYANTALİZM –Tartışma Metinleri- sf. 449-463, DoğuBatı Yayınları.
12 ORYANTALİZM, ENTELEKTÜEL VE TEMSİL 1 Neil Lazarus, Entelektüelin Temsillerinde Entelektüel Temsilleri, ORYANTALİZM –Tartışma Metinleri- sf. 159-176, DoğuBatı Yayınları.
13 ORYANTALİZM, ENTELEKTÜEL VE TEMSİL 2 Murat Ak, Doğu-Batı İkliminde Bir Osmanlı Entelektüeli Ahmet Mithat Efendi’nin Batıyı Tanıma Çabasına Bir Bakış, Marife Dergisi, Sf, 247-267, Sayı 3, 2007
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Oryantalizm çalışmalarının kökeninin öğrenilmesi
2 Oryantalist bakış açısının toplumsal bağlamda etkilerinin incelenmesi
3 Doğu ve Batı ayrımında yer alan oryantalist etkilerin tespit edilmesi
4 Batının Doğu fikrinin oluşmasında yer alan tarihsel ve sosyolojik unsurların geçerliliğinin tartışılması
5 Doğu toplumları üzerinde oryantalist çalışmalar özelinde sunulan profilin ele alınarak tarihsel ve sosyolojik bağlamda tartışılması
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
Toplam 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 2 5 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6