Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aydınlar ve Toplum SOS 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Ar.ş Gör. Osman Aydoğan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı aydınlar konusunda çözümleyici yaklaşımlar geliştirebilmeyi ve Türkiye´deki aydın sınıfın özelliklerinin öğretilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Aydın kavramı, bir seçkin sınıf olarak aydınlar, aydınların sosyal statüleri ve toplumsal işlevleri, modernleşme ve Türk aydını

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünyada ve Ülkemizde aydın sınıfın gördüğü işlevlerinin öneminin anlaşılması Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Modernleşme sürecinde aydınların rolünün ortaya konulması Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Aydın gruplar arasındaki rekabetin nedenlerinin belirlenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aydın Kavramı ve Aydın Kimliği
2 Aydınların Toplumsal İşlevleri
3 Aydınlar ve Entelijensiya
4 Entellektüelizm
5 Siyasi Seçkinler ve İktidar
6 Seçkinlerin Dolaşımı
7 Aydınlar ve İhtilaller
8 Osmanlı Döneminde Entelektüel Akımlar
9 ARASINAV
10 Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık
11 Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunda Aydınların Rolü
12 Batılılaşma, modernleşme ve Türk aydını
13 Türkiyede aydın sınıfının anatomisi
14 Modernleşme Sürecinde Türk Aydınları ve İdeolojiler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Dereli, T., (1975) Aydınlar, sendika Hareketi ve Endüstriyel İlişkiler Sistemi, İÜ


Mardin, Ş., (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim, İstanbul

Turhan, M., (1991) Siyasal Elitler, Gündoğan, Ankara
Türkdoğan, O., (2004) Aydın Sınıfın Anatomisi, Timaş, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Dünyada ve Ülkemizde aydın sınıfın gördüğü işlevlerinin öneminin anlaşılması
2 Modernleşme sürecinde aydınların rolünün ortaya konulması
3 Aydın gruplar arasındaki rekabetin nedenlerinin belirlenmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 7 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6