Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilişsel Bilim ve Etmen Sistem Mühendisliği | ENM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hesaplamalı Zeka nedir? Bir etmen, bir ortamda hareket eden bir şeydir. Akıllı bir etmen, eylemlerinin amaçlarına ve koşullarına uygun bir biçimde akıllıca hareket eden bir etmendir: değişen ortamlara ve hedeflere karşı esnektir deneyimden öğrenir Algısal sınırlamalar ve sonlu hesaplamalar göz önüne alındığında uygun seçimler yapar Yapay Zeka mı, Hesaplamalı Zeka mı? Bilimsel amaç: Doğal veya yapay sistemlerde akıllı davranışı mümkün kılan ilkeleri anlamak. Mühendislik hedefi: Akıllı etmenlerin tasarımının incelenmesi. kullanışlı, akıllı etmenlerin tasarımı için yöntemler belirlemek. Sonuç olarak, Sistemler ve matematiksel sistemler teorisi, çok aşamalı ve geniş ölçekli sistemler, uyarıcı ve öğrenen sistemler ile karmaşık sistemlere uygulanması, karmaşık sistemlerin analizi, etmen tabanlı imalat, üretim ve ekonomik sistemlerin gerçek dünya problemlerine uygulanarak analiz edilmesi.
|
Dersin İçeriği | Sistemler ve matematiksel sistemler teorisi, çok aşamalı ve geniş ölçekli sistemler, uyarıcı ve öğrenen sistemler, bilgi tabanlı sistemler, bilişsel bilim, örüntü tanıma, insan-makine sistemleri, hesap zekası ve metodolojisi, system metodolojisi ve tasarımı, teknoloji mühendisliği ve imalat sistemleri, etmen ve etmen teknolojileri, çok etmenli sistemler, fiziksel olarak dağıtık sistemler, geniş ölçekli system tasarımı ve etmen tabanlı imalat üzerine örnek olay incelemeleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sistem ve sistem analizi | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Etmen modellemenin nerede ve nasıl kullanılacağının öğrenilmesi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Etmen benzetim teknikleri ve programları | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş | 1. Hafta Sunusu |
2 | Yapay zekaya giriş | 2. Hafta Sunusu |
3 | Etmen sistemlere giriş | 3. Hafta Sunusu |
4 | Etmen sistemlere giriş | 4. Hafta Sunusu |
5 | Çok etmenli sistemler ve etmenler toplumu | 5. Hafta Sunusu |
6 | Çok etmenli çevrelerin karakteristikleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Etmen iletişimleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Etmen teknolojisinden imalat uygulamasına geçiş | 8. Hafta Sunusu |
9 | Etmen tabanlı modelleme | 9. Hafta Sunusu |
10 | Etmen tabanlı modelleme | 10. Hafta Sunusu |
11 | Planlama, çizelgeleme ve kontrol etmenleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Etmen tabanlı tedarik zinciri yönetimi | 12. Hafta Sunusu |
13 | Etmen tabanlı sosyal benzetim | 13. Hafta Sunusu |
14 | Etmen tabanlı benzetim | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | [2] Artificial Intelligence A Modern Approach” Stuart Russell, Peter Norving, Prentice Hall 2003 ISBN 0-13-080302 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve uygulama gerekliliğini bilir ve bu alandaki projelerde liderlik edebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sistem ve sistem analizi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Etmen modellemenin nerede ve nasıl kullanılacağının öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
3 | Etmen benzetim teknikleri ve programları | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |