Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismolojide Seçilmiş Konular | JFM 531 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sismoloji alanında araştırma yapacak olan lisans üstü öğrencilerinin sismik dalgaların soğurulması ve büyük genlikli Moho yansımaları hakkında bilgi birikimini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Farklı mekanik modeller: Maxwell, Kelvin Voight, vd.; Sismik dalgaların (Cisim, Yüzey ve Koda dalgası) soğurulması, nitelik faktörü (Q); Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi; Anizotropinin tanımı, S dalgasının bölünmesi; Türkiyede yapılan soğurma çalışmalarından örnekler: Marmara bölgesi, Batı Anadoluda ve Erzincan yöresinde yapılan soğurma çalışmaları; Diğer ülkelerde yapılan soğurma çalışmalardan örnekler; Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarının incelenmesi: Marmara bölgesi ve yapılan diğer çalışmalardan örnekler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farklı mekanik modeller (Maxwell, Kelvin Voight vd.) | 1. Hafta Sunusu |
2 | Sismik dalganın soğurulması: Cisim ve yüzey dalgasının soğurulması | 2. Hafta Sunusu |
3 | Koda dalgasının soğurulması ve Q nitelik faktörü | 3. Hafta Sunusu |
4 | Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi | 4. Hafta Sunusu |
5 | Anizotropinin tanımı, S dalgalarının bölünmesi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Türkiyede yapılan soğurulma çalışmalarından örnekler; Marmara bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları | 6. Hafta Sunusu |
7 | Batı Anadoluda yapılan soğurulma çalışmaları | 7. Hafta Sunusu |
8 | Erzincan bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları | 8. Hafta Sunusu |
9 | Diğer ülkelerde yapılan soğurulma çalışmalardan örnekler | 9. Hafta Sunusu |
10 | Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi | 11. Hafta Sunusu |
12 | Marmara bölgesinde büyük genlikli yansıma fazlarının incelenmesi | 12. Hafta Sunusu |
13 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi | 13. Hafta Sunusu |
14 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Aki, K. and Richards, P. G., 2002, Quantitative Seismology, University Science Books, 700p. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır | 4 | |||||
2 | Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir | 3 | |||||
3 | Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir | 2 | |||||
4 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |