Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sismolojide Seçilmiş Konular JFM 531 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sismoloji alanında araştırma yapacak olan lisans üstü öğrencilerinin sismik dalgaların soğurulması ve büyük genlikli Moho yansımaları hakkında bilgi birikimini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Farklı mekanik modeller: Maxwell, Kelvin Voight, vd.; Sismik dalgaların (Cisim, Yüzey ve Koda dalgası)  soğurulması, nitelik faktörü (Q); Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi; Anizotropinin tanımı, S dalgasının bölünmesi; Türkiyede yapılan soğurma çalışmalarından örnekler: Marmara bölgesi, Batı Anadoluda ve Erzincan yöresinde yapılan soğurma çalışmaları; Diğer ülkelerde yapılan soğurma çalışmalardan örnekler; Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarının incelenmesi: Marmara bölgesi ve yapılan diğer çalışmalardan örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
2 Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farklı mekanik modeller (Maxwell, Kelvin Voight vd.) 1. Hafta Sunusu
2 Sismik dalganın soğurulması: Cisim ve yüzey dalgasının soğurulması 2. Hafta Sunusu
3 Koda dalgasının soğurulması ve Q nitelik faktörü 3. Hafta Sunusu
4 Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi 4. Hafta Sunusu
5 Anizotropinin tanımı, S dalgalarının bölünmesi 5. Hafta Sunusu
6 Türkiyede yapılan soğurulma çalışmalarından örnekler; Marmara bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları 6. Hafta Sunusu
7 Batı Anadoluda yapılan soğurulma çalışmaları 7. Hafta Sunusu
8 Erzincan bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları 8. Hafta Sunusu
9 Diğer ülkelerde yapılan soğurulma çalışmalardan örnekler 9. Hafta Sunusu
10 Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi 10. Hafta Sunusu
11 Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi 11. Hafta Sunusu
12 Marmara bölgesinde büyük genlikli yansıma fazlarının incelenmesi 12. Hafta Sunusu
13 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi 13. Hafta Sunusu
14 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Aki, K. and Richards, P. G., 2002, Quantitative Seismology, University Science Books, 700p.
[2] Horasan, G., A. Kaşlılar-Özcan, A. Boztepe-Güney, N. Türkelli, 1998, S-wave attenuation in the Marmara region, northwestern Turkey, Geophys. Res. Lett., 25, 14, 2733-2736.
[3] Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2004, S-wave attenuation in the Sea of Marmara, Turkey, Phys. Earth. Planet. Int., 142, 215-224.
[4] Boztepe-Güney, A., G. Horasan, 2002, Enhanced ground motions due to large-amplitude critical Moho reflections (SmS) in the Sea of Marmara Turkey, Geophys. Res. Lett., 29, 2, 10.1029/2001GL013505, 9-1-9-4.
[5] Lay, T. ve Wallace, T.C., 1995, Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521p.
[6] Sato, H., ve Fehler, M., C., 1998, Seismic wave propagation and scattering in the heterogeneous earth, Springer-Verlag, New York, 308 p.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır 4
2 Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir 3
3 Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir 2
4 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 18 18
Performans Görevi (Seminer) 1 18 18
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6