Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ulaşım Sistemelerinin Modellenmesi | INM 591 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HAKAN ASLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ulaştırma ile ilgili temel problemler olan tıkanıklıklar, gecikmeler, çevresel etkiler, kazalar ve finansman problemleri, gerek gelişmiş gerekse de gelişmekte olan ülkeler için genişleyerek devam etmektedir. Bu problemlerin artan taleple beraber daha da kötüleşerek devam etmelerinin uygun planlama ve mühendislik modelleme teknikleri ile ele alınması, gelecekteki ulaşım sistemlerinin çok daha etkin ve kabul edilebilir çözümler sunmalarını sağlayabilir. Modelleme teknikleri ile ulaşım arzının maksimize edilmesi ve ulaşımla ilgili finansman ve istenmeyen yan etkilerin minimize edilebilmesi sağlanmış olur. |
Dersin İçeriği | Ulaşım problemlerinin karakteristikleri, Seyahat oluşturma modelleri, Seyahat dağıtım modelleri, Talep modelleri, Arz Talep Dengesi Modellemesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | -Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | -Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
6 | -Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | -Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulaşım arz ve taleplerinin karakteristikleri | Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 199 |
2 | Genel modelleme yapısı ve klasik ulaşım modelleme teknikleri | Ders Notları |
3 | Seyahat oluşturma konsepti ve ulaşım sistemleri | Ders Notları |
4 | Seyahat oluşturma da etken faktörler ve analiz değişkenlerinin tahmini | Ders Notları |
5 | İnelastik seyahat oluşturma modellemesi ve büyüme faktörlü modelleme | Ders Notları |
6 | Seyahat dağıtım modellemesinde temel kavramlar ve terminoloji | Ders Notları |
7 | Ara Sınav | Ders Notları |
8 | Sentetik ve çekim modellemesi ile seyahat dağıtımı | Ders Notları |
9 | Seyahat tipini etkileyen faktörler ve direk talep modellemesi | Ders Notları |
10 | Uygulamalar | Ders Notları |
11 | Denge modellemesinde matematiksel programlama | Ortuzar,J.de D. and L.G.Willumsen (1995). Modelling Transport (third edition), Wiley, Chichester. |
12 | Trafik atamasında stokastik modelleme | Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 199 |
13 | Mikro simülasyon ve trafik atama dengesi | Ortuzar,J.de D. and L.G.Willumsen (1995). Modelling Transport (third edition), Wiley, Chichester. |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.) J.D. Ortuzar , L.G. Willumsen ‘ Modelling Transport ’ , John Wiley & Sons, 1995 2.) Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İnşaat Mühendisliği ile ilgili güncel bir problemin çözümünü sayısal, nümerik veya istatistiksel olarak analiz edebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama beceris | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | -Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama beceris | ||||||
4 | -Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
6 | -Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
7 | -Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama beceris |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |