Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistiksel Deney Tasarımı ve Veri İşleme CEM 502 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MURAT GÜVEN
Dersi Verenler Doç.Dr. MURAT GÜVEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı, mühendislik ve temel bilimler alanlarında yüksek lisans ve doktora seviyesinde araştırma yapacak öğrenci ve uygulamacılara istatistiksel veri analizi ve deneysel tasarım alanlarındaki temel istatistiki bilgileri uygulamaları ile birlikte aktarmak ve araştırmalarında bilgisayar destekli olarak etkin kullanımını sağlamaktır.
Dersin İçeriği İstatistiğin temel kavramları; istatistiksel hipotez kontrolü ve uygunluk testleri, standart hata, standart sapma. Korelasyon ve regresyon. İstatistiksel deneme metotları. Varyans analizi; deneysel ölçümlerde varyans bileşenlerinin tahmini, varyansın çoklu faktör analizi, faktöryel deney tasarımı. Deneysel sonuçların yorumlanması.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistiksel deney planı modellerine göre deneyleri planlayabilme Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Deney verilerini analiz için en uygun istatistiksel yöntemi belirleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
3 İstatistiksel hesaplamaları yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
4 Deney sonuçlarını istatistiksel olarak yorumlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 İstatistiksel paket programları kullanabilmek Anlatım, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İstatistiğin temel kavramları. Gözlem ve deneme, önemlilik kontrolü, dağılımlar
2 Dağılım ölçüleri, standart hata, standart sapma, varyans, dağılım aralığı
3 İstatistiksel deneme metotları, t-testi, Khi-kare testi
4 Varyans homojenliğinin kontrolü, dönüştürmeler
5 Varyans analiz metotları, F-kontrolü
6 Ortalamaların karşılaştırılması, LSD, Tukey testi
7 Duncan, SNK testi
8 Varyans analiz metotları, Anova
9 Faktöryel denemeler
10 Korelasyon, Doğrusal regresyon, doğrusal olmayan regresyon
11 Korelasyon, Doğrusal regresyon, doğrusal olmayan regresyon
12 Çoklu faktör analizi
13 İstatistik paket programlarda analiz
14 Deneme verilerinden elde edilen sonuçların değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu 1. Bek, Y., Efe, E., 1988. Araştırma ve Deneme Metodları I. Çukurova Üniversitesi, Adana.
Ders Kaynakları 1-Kennedy, J.B. and Neville, A.M. (1976). Basic statistical methods for engineers and scientists, Harpen and Row Publishers. N.Y.
2- Miller, I. and Freund, J.E. (1977). Probability and statistics for engineers, Prentice-Hall Int. Inc., London.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 İstatistiksel deney planı modellerine göre deneyleri planlayabilme 5
2 Deney verilerini analiz için en uygun istatistiksel yöntemi belirleyebilme 5
3 İstatistiksel hesaplamaları yapabilme 5
4 Deney sonuçlarını istatistiksel olarak yorumlayabilme 5
5 İstatistiksel paket programları kullanabilmek 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 4 1 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6