Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistiksel Deney Tasarımı ve Veri İşleme | CEM 502 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT GÜVEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT GÜVEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, mühendislik ve temel bilimler alanlarında yüksek lisans ve doktora seviyesinde araştırma yapacak öğrenci ve uygulamacılara istatistiksel veri analizi ve deneysel tasarım alanlarındaki temel istatistiki bilgileri uygulamaları ile birlikte aktarmak ve araştırmalarında bilgisayar destekli olarak etkin kullanımını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | İstatistiğin temel kavramları; istatistiksel hipotez kontrolü ve uygunluk testleri, standart hata, standart sapma. Korelasyon ve regresyon. İstatistiksel deneme metotları. Varyans analizi; deneysel ölçümlerde varyans bileşenlerinin tahmini, varyansın çoklu faktör analizi, faktöryel deney tasarımı. Deneysel sonuçların yorumlanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiksel deney planı modellerine göre deneyleri planlayabilme | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
2 | Deney verilerini analiz için en uygun istatistiksel yöntemi belirleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
3 | İstatistiksel hesaplamaları yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
4 | Deney sonuçlarını istatistiksel olarak yorumlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | İstatistiksel paket programları kullanabilmek | Anlatım, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin temel kavramları. Gözlem ve deneme, önemlilik kontrolü, dağılımlar | |
2 | Dağılım ölçüleri, standart hata, standart sapma, varyans, dağılım aralığı | |
3 | İstatistiksel deneme metotları, t-testi, Khi-kare testi | |
4 | Varyans homojenliğinin kontrolü, dönüştürmeler | |
5 | Varyans analiz metotları, F-kontrolü | |
6 | Ortalamaların karşılaştırılması, LSD, Tukey testi | |
7 | Duncan, SNK testi | |
8 | Varyans analiz metotları, Anova | |
9 | Faktöryel denemeler | |
10 | Korelasyon, Doğrusal regresyon, doğrusal olmayan regresyon | |
11 | Korelasyon, Doğrusal regresyon, doğrusal olmayan regresyon | |
12 | Çoklu faktör analizi | |
13 | İstatistik paket programlarda analiz | |
14 | Deneme verilerinden elde edilen sonuçların değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Bek, Y., Efe, E., 1988. Araştırma ve Deneme Metodları I. Çukurova Üniversitesi, Adana. |
Ders Kaynakları | 1-Kennedy, J.B. and Neville, A.M. (1976). Basic statistical methods for engineers and scientists, Harpen and Row Publishers. N.Y. 2- Miller, I. and Freund, J.E. (1977). Probability and statistics for engineers, Prentice-Hall Int. Inc., London. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstatistiksel deney planı modellerine göre deneyleri planlayabilme | 5 | |||||
2 | Deney verilerini analiz için en uygun istatistiksel yöntemi belirleyebilme | 5 | |||||
3 | İstatistiksel hesaplamaları yapabilme | 5 | |||||
4 | Deney sonuçlarını istatistiksel olarak yorumlayabilme | 5 | |||||
5 | İstatistiksel paket programları kullanabilmek | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 4 | 1 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |