Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Triboloji | MTI 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESLİHAN ÖZSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | “Triboloji”, karşılıklı etkileşim halinde olan ve birbirine göre bağıl hareket yapan yüzeyler (malzemeler) arasındaki sürtünme, aşınma ve yağlama olayları ile bu olaylar arasındaki ilişkilerin bilimi, teknolojisi ve mühendisliği şeklinde tanımlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tribolojinin tanımı, bileşenleri ve endüstrideki önemi, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Triboloji, sürtünme ve aşınma olaylarını; bunların ekonomik, ekolojik, teknolojik ve endüstriyel etkilerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sürtünme ve aşınma olaylarının optimum (en uygun) şartlarda gerçekleşmesi için önlemler alır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Tribolojik yüzeylerin ölçüm ve değerlendirme tekniklerini bilir ve sonuçları tribolojik açıdan değerlendirir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Tribolojik açıdan en uygun malzeme seçimini ve değerlendirilmesini yapar | Tartışma, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Tribolojik açıdan en uygun yüzey modifikasyon işlemini, uygulanmasını ve değerlendirmesini yapar | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
6 | Tribolojik açıdan en uygun yağlayıcı ve yağlama yöntemini seçer ve uygular | Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Sürtünme, aşınma ve yağlama açısından en uygun yatak seçimini ve uygulamasını yapar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tribolojinin tanımı, bileşenleri ve endüstrideki önemi | |
2 | Sürtünme | |
3 | Sürtünme olayı, sürtünme teorileri ve farklı malzemeler arasındaki sürtünme davranışları | |
4 | Aşınma | |
5 | Aşınma ve aşınma mekanizmaları | |
6 | Tribolojik test sistemleri (sürtünme direnci ve aşınma dayanımı ölçüm yöntemleri) | |
7 | Tribolojik test sistemleri (sürtünme direnci ve aşınma dayanımı ölçüm yöntemleri) | |
8 | Yağlayıcı maddeler, yağlama teknik ve teknolojileri | |
9 | Yataklar, seçimi ve yatak uygulamaları | |
10 | Yıl içi sınavı | |
11 | Polimerlerde tribolojik davranışlar | |
12 | Polimerlerde tribolojik davranışlar | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Soydan Y. ve Ulukan L., Temel Triboloji; Sürtünme-Aşınma-Yağlama Bilimi ve Teknolojisi, Tagem Kopisan Yayınevi, Sakarya, 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Triboloji, sürtünme ve aşınma olaylarını; bunların ekonomik, ekolojik, teknolojik ve endüstriyel etkilerini bilir | |||||
2 | Sürtünme ve aşınma olaylarının optimum (en uygun) şartlarda gerçekleşmesi için önlemler alır | |||||
3 | Tribolojik yüzeylerin ölçüm ve değerlendirme tekniklerini bilir ve sonuçları tribolojik açıdan değerlendirir | |||||
4 | Tribolojik açıdan en uygun malzeme seçimini ve değerlendirilmesini yapar | |||||
5 | Tribolojik açıdan en uygun yüzey modifikasyon işlemini, uygulanmasını ve değerlendirmesini yapar | |||||
6 | Tribolojik açıdan en uygun yağlayıcı ve yağlama yöntemini seçer ve uygular | |||||
7 | Sürtünme, aşınma ve yağlama açısından en uygun yatak seçimini ve uygulamasını yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |