Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli Metal Şekillendirme Teknolojis | MTI 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İmalat ve tasarım alanlarında çalışan araştırmacılar; kütle ve sac metal şekillendirme - form verme işlemlerinin bilgisayar destekli hesaplama yöntemlerini öğrenmeleri ve lisansüstü tez çalışmalarında yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Elastik-plastik malzeme deformasyonları ve bünye denklemleri, bilgisayar destekli tasarım ve hesaplama prensipleri, mühendislik gerilme-genleme analizi, temel şekillendirme prensipleri, sürtünme, şekillendirilebilirlik, kütle yığma ve dövme işlemleri, sac metal şekillendirme, hesaplama yöntemleri ve ANSYS ve LS-DYNA yazılımlarıyla yapılmış uygulama örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metallerin şekillendirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kütle ve sac metal form verme işlemlerinin bilgisayar destekli modelleme tekniklerini öğrenmek | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sac metal form verme işlemlerinin bilgisayar destekli modelleme tekniklerini öğrenmek | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Metal şekillendirmede mühendislik hesaplarını yapabilmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | SEY ile imalat tasarımı ve hesaplama becerisi kazanmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malzeme davranışı ve şekillendirilebilirlik | |
2 | Malzeme davranışı ve şekillendirilebilirlik | |
3 | Gerinim ve deformasyon kavramı, büyük deformasyon ölçütleri, Ppastisite bünye denklemleri | |
4 | Akma kriterleri, normallik koşulu, tutarlılık koşulu | |
5 | Metal sekilendirmede mühendislik hesaplamaları | |
6 | Bilgisayar destekli tasarım ve mühendislik yaklaşımı | |
7 | Metal Şekillendirme benzetiminde sonlu elemanlar yöntemi | |
8 | Pre-form ve Kütle yığma işlemlerinin sonlu elemanlar benzetimi | |
9 | Dövme işleminin sonlu elemanlar benzetimi I | |
10 | Dövme işleminin sonlu elemanlar benzetimi II | |
11 | Sac metal form verme işlemleri | |
12 | Sac metal form verme işlemlerinin sonlu elemanlar benzetimi I | |
13 | Sac metal form verme işlemlerinin sonlu elemanlar benzetimi II | |
14 | Sac metal form verme işlemlerinin sonlu elemanlar benzetimi III |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Mehmet FIRAT, Metal Şekillendirme ve Benzetimi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Wagoner R. and Chenot, J.L., Metal Forming Analysis, John Wiley, 1997 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metallerin şekillendirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olmak | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
2 | Kütle ve sac metal form verme işlemlerinin bilgisayar destekli modelleme tekniklerini öğrenmek | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
3 | Sac metal form verme işlemlerinin bilgisayar destekli modelleme tekniklerini öğrenmek | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
4 | Metal şekillendirmede mühendislik hesaplarını yapabilmek | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
5 | SEY ile imalat tasarımı ve hesaplama becerisi kazanmak | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
4. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 4 | 15 | 60 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |