Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termal Analiz Uygulamaları | MTM 536 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ALP, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | TG, DTA, DTG, DSC ve TMA gibi termal analiz yöntemlerini ve çok çeşitli malzemelerin tanınmasında, sıcaklığa bağlı karakteristik davranışlarının ve özelliklerinin belirlenmesindeki uygulamaları öğretmek, cihaz çıktılarının yorumlanmasında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Termogravimetrik analiz (TG) ve uygulamaları, derivatografik termogravimetrik analiz (DTG) ve uygulamaları, diferansiyel termal analiz (DTA) ve uygulamaları, derivatif diferansiyel termal analiz (DDTA) ve uygulamaları, diferansiyel tarama kalorimetresi (DSC) ve uygulamaları, termomekanik analiz (TMA-Dilatometri) ve uygulamaları, termal iletkenlik ve uygulamaları ve çıkan gaz analizi (EGA) yöntemleri ve uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok çeşitli termal analiz yöntemlerini bilir, | ||
2 | Tabi ve suni çeşitli malzemelerin karakteristik termal eğrilerini tanır, | ||
3 | Cihaz çıktıları olan termal eğrilerin yorumlanması hakkında bilgi sahibi olur, | ||
4 | Termal analiz cihazlarında uygulama yaparak tecrübe kazanır, | ||
5 | Termal eğriler üzerinde hesaplamaların nasıl yapıldığını kavrar, | ||
6 | Bilinmeyen bir malzemenin termal eğrisinin, bilinen malzemelerden yararlanılarak nasıl bulunacağını öğrenir, | ||
7 | Konu ile ilgili rapor yazma, sunum yapma becerisi kazanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Termal analizin tarihçesi, esası ve uygulanan yöntemler | 1. Hafta Sunusu |
2 | Termogravimetrik analiz(TG), türleri ve etkileyen faktörler | 2. Hafta Sunusu |
3 | TG Analiz ile ilgili olay çalışmalar | 3. Hafta Sunusu |
4 | DTG yönteminin esası, eğrilerin yorumu, olay çalışmalar | 4. Hafta Sunusu |
5 | DTA’nın tanımı, fiziksel ve kimyasal olaylardaki kullanımı, eğrilerin anlamı ve eğrileri etkileyen faktörler | 5. Hafta Sunusu |
6 | DTA ve DDTA eğrilerinin yorumlanması ve olay çalışmalar | 6. Hafta Sunusu |
7 | Simultane TG-DTG ve DTA eğrileri ve yorumu | 7. Hafta Sunusu |
8 | DSC ve uygulama alanları | 8. Hafta Sunusu |
9 | DSC eğrileri ve yorumu, DTA ile mukayesesi | 9. Hafta Sunusu |
10 | TMA yöntemi, örnek çalışmalar ve tespit edilen özellikler, olay çalışmalar | 10. Hafta Sunusu |
11 | Diğer yöntemler ve uygulamaları | 11. Hafta Sunusu |
12 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
13 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
14 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Differential Thermal Analysis, V.1, Mackenzie, R.C., Academic Press, London and New York, 1970. 2. Differential Thermal Methods of Analysis, Wendland, W.M., Jhon Wiley and Sons, USA (Toronto), 1974. 3. Thermal Analysis, Slode, P.E., Jenkins, L.T., V.1, Marcel Dekker Inc., New York, 1986, 4. Differential Thermal Analysis-Application and Result in Mineralogy, New York, 1974 5. Çeşitli makaleler (Termal Analiz Yöntemleri ve Uygulamaları, A.Alp, K.Yıldız, A.O.Aydın, Metalurji Dergisi, C: 21, S:108, 11-18, 1997 gibi) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çok çeşitli termal analiz yöntemlerini bilir, | ||||||
2 | Tabi ve suni çeşitli malzemelerin karakteristik termal eğrilerini tanır, | ||||||
3 | Cihaz çıktıları olan termal eğrilerin yorumlanması hakkında bilgi sahibi olur, | ||||||
4 | Termal analiz cihazlarında uygulama yaparak tecrübe kazanır, | ||||||
5 | Termal eğriler üzerinde hesaplamaların nasıl yapıldığını kavrar, | ||||||
6 | Bilinmeyen bir malzemenin termal eğrisinin, bilinen malzemelerden yararlanılarak nasıl bulunacağını öğrenir, | ||||||
7 | Konu ile ilgili rapor yazma, sunum yapma becerisi kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |