Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Enerji Fiziğine Giriş II | FIZ 536 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yüksek enerji ve plazma fiziği araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek enerji ve plazma fiziği anabilim dalınca lisansüstü seviyesinde ilk kez önerilen bu ders ile öğrencilere bu alandaki yapılan çalışmaları basitten karmaşığa olacak şekilde sunmayı, ve onları bu alanda çalışmaya arzu ve istek uyandırarak ülkemizin bu sahada eksik olan uzman eksiğinin giderilmesine katkıda bulunulması hedeflenilmektedir. |
Dersin İçeriği | Temel parçacıklar, dört kuvvet, dört vektör, simetri, grup, spin, parite. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dört vektörlerle ile Lorentz Dönüşümlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dört vektörlerin nokta çarpımının gözlem çerçevesinden bağımsız olduğunu gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Uygun (proper) hız ve momentum dört vektörlerini oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
4 | Dört vektörleri parçacık çarpışma ve bozunmalarına uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Simetriyi korunum yasaları ile ilişkilendirir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Proton, nötron, pion ve delta parçacıklarının izospin durumlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Paritenin etkileşmenin türüne göre korunup korunmadığını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lorentz Dönüşümleri | [1] Sayfa 81-84 |
2 | Dört Boyutlu Vektörler | [1] Sayfa 84-87 |
3 | Enerji ve Momentum | [1] Sayfa 87-91 |
4 | Çarpışmalar | [1] Sayfa 91-93 |
5 | Örnekler ve Uygulamalar 1 | [1] Sayfa 93-96 |
6 | Örnekler ve Uygulamalar 2 | [1] Sayfa 96-102 |
7 | Simetriler,Gruplar ve Oluşturdukları Korunum Yasaları | [1] Sayfa 103-107 |
8 | ARASINAV | |
9 | Spin ve Yörüngesel Açısal Momentum | [1] Sayfa 107-109 |
10 | Açısal Momentumların Toplanması | [1] Sayfa 109-113 |
11 | Spin ½ | [1] Sayfa 113-116 |
12 | Çeşit Simetrileri | [1] Sayfa 116-122 |
13 | Parite | [1] Sayfa 122-127 |
14 | Yük Konjugasyonu, Yük-Parite İhlali | [1] Sayfa 128-133 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Griffiths, David J., Introduction to Elementary Particles, John Wiley & Sons Yayıncılık, İkinci Baskı, 2008, New York. |
Ders Kaynakları | [2] Perkins, Donald H., Introduction to High Energy Physics, Addison-Wesley Yayıncıcılık, Üçüncü Baskı, 1987, Menlo Park. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dört vektörlerle ile Lorentz Dönüşümlerini yapar. | 2 | ||||||
2 | Dört vektörlerin nokta çarpımının gözlem çerçevesinden bağımsız olduğunu gösterir. | |||||||
3 | Uygun (proper) hız ve momentum dört vektörlerini oluşturur. | |||||||
4 | Dört vektörleri parçacık çarpışma ve bozunmalarına uygular. | |||||||
5 | Simetriyi korunum yasaları ile ilişkilendirir. | 2 | ||||||
6 | Proton, nötron, pion ve delta parçacıklarının izospin durumlarını belirler. | |||||||
7 | Paritenin etkileşmenin türüne göre korunup korunmadığını ayırt eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |