Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Yoğun Madde Fiziği I | FIZ 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SADIK BAĞCI, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Katıhal Fiziği teknolojiye yakınlığı sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan metaller, yalıtkanlar, yarıiletkenler ve süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
Dersin İçeriği | Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler, Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler, Kristallerde bağlanma ve hibritleşme, Brillouin bölgeleri ve sıkı bağlı elektronlar, Katıların elektronik band yapıları ve gerçek kristaller, İki ve üç boyutta örgü titreşimleri, Termal özellikler, Elektron-elektron etkileşimi, Kuantum mekaniksel hesap yöntemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katıların kristal yapılarını tanımlar ve sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kristallerde atomik bağlanma mekanizmalarını diğer katılarla karşılaştırır | Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Katıların band yapılarını detaylı bir şekilde açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Katılarda ısı iletkenliği ve termal genleşmeyi nedenleriyle izah eder ve yorumlar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Katıların fonon özelliklerini adyabatik bağ yükü modeli ile inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Yoğunluk fonksiyon teorisinin katıların dinamik özelliklerinin incelenmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler | [1] 1-18 |
2 | Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler | [2] 61-91 |
3 | Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler | [2] 61-91 |
4 | Kristallerde bağlanma ve hibritleşme | [1] 41-60 |
5 | Kristal Yapı Kusurları | [2] 121-146 |
6 | Serbest Elektron Teorisi | [1] 97-116 |
7 | Enerji Bant Teorisi | [1] 121-135 |
8 | Kristal Titreşimleri | [1] 63-72 |
9 | ARASINAV | |
10 | Isısal Özellikler | [1] 77-89 |
11 | Yarıiletkenler | [2] 221-238 |
12 | Yarıiletkenler | [2] 221-238 |
13 | Yoğunluk Fonksiyon Teorisi | [4] 1-30 |
14 | Yoğunluk Fonksiyon Teorisi | [4] 1-30 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]“Katıhal Fiziğine Giriş”, C. Kittel, Nobel Yayın Dağ.Ltd. Şti., 1996. |
Ders Kaynakları | [2]“Katıhal Fiziği”, Ş. Aydoğan, Güven Kitap Yayın Dağ. Tic. Ltd. Şti., 2011. [3]“Condensed Matter Physics”, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000. [4]“Yoğunluk Fonksiyonel Teorisi”, D. S. Sholl, J. A. Steckel, Nobel Akad. Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti., 2012. [5]“Solid State Physics”, G. Burns, Academic Press Inc., 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | X | |||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Katıların kristal yapılarını tanımlar ve sınıflandırır. | |||||||
2 | Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. | |||||||
3 | Kristallerde atomik bağlanma mekanizmalarını diğer katılarla karşılaştırır | |||||||
4 | Katıların band yapılarını detaylı bir şekilde açıklar. | |||||||
5 | Katılarda ısı iletkenliği ve termal genleşmeyi nedenleriyle izah eder ve yorumlar. | |||||||
6 | Katıların fonon özelliklerini adyabatik bağ yükü modeli ile inceler. | |||||||
7 | Yoğunluk fonksiyon teorisinin katıların dinamik özelliklerinin incelenmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |