Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Giyim Kuşam Süslenme | THO 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Geleneksel giyim kuşamı tanımasını ve yorumlamasını sağlamak, coğrafik, kültürel, dini, sosyolojik ve ekonomik açılardan geleneksel giyim kuşam ve süslenmedeki çeşitliliği anlamasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Giyim kuşamın kökeni, tarihsel gelişimi, tanımı ve önemi; zeybek, horon, halay, bar, karşılama ve kaşık bölgelerinde geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi ve bu bölgelerin giyim kuşam benzerlik ve farklılıklarının karşılaştırılması; geleneksel kostümlerin sahne uygulamaları için tasarlanması.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelenek içinde giyim kuşam süslenme kavramlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Geleneksel giyim kuşam süslenmenin farklı yörelerdeki özelliklerini karşılaştırır ve açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Giyim kuşam süslenmeyle ilgili terminolojiye hakimdir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
4 | Sahne performansları için farklı yörelerin kostümlerini giyebilir/giydirebilir, akseauarları takabilir ve başlıkları bağlayabilir. | Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giyim kuşamın kökeni, sosyolojik işlevi ve tarihsel gelişimi | |
2 | Halk kültürü çerçevesinde geleneksel giyim kuşam tanımı ve önemi | |
3 | Geleneksel giyim kuşamla ilgili literatür okuması ve tartışma | |
4 | Geleneksel giyim kuşam ve süslenme ter: Ağır Zeybekler | |
5 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Kıvrak Zeybekler ve Teke Bölgesi | |
6 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Halay Bölgesi | |
7 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Bar Bölgesi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Horon Bölgesi | |
10 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Karşılama ve Hora Bölgesi | |
11 | Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Kaşık Bölgesi | |
12 | Farklı yörelerden kadın ve erkek giyim kuşamının sahne için hazırlanmış kostümlerinin giyilmesinin deneyimlenmesi, takı, aksesuar ve başlık gibi parçaların bağlanması pratikleri-1 | |
13 | Farklı yörelerden kadın ve erkek giyim kuşamının sahne için hazırlanmış kostümlerinin giyilmesinin deneyimlenmesi, takı, aksesuar ve başlık gibi parçaların bağlanması pratikleri-2 | |
14 | Genel tekrar. Yörelere göre geleneksel giysileri karşılaştırılması, benzerliklerin, farklılıkların ve sebeplerinin tartışılması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Koçu, R. Ekrem; Giyim Kuşam Sözlüğü; Sümerbank Yayınları, Ankara 1964 Erden, Attila; Anadolu Giysi Kültürü, Dumat Ofset, Ankara 1998 Tansuğ, Sabiha; Anadolu Giyim Kültürü, Sabancı Vakfı / Kültür Bakanlığı İstanbul 2006 Tansuğ, Sabiha; Türk Giyimi, Apa Ofset, İstanbul 1985 Osman Hamdi Bey, de Launay, Marie; 1873 Yıllarında Türkiye’de Halk Giysileri, Elbise-i Osmaniyye; Çeviren: Erol Üyepazarcı, Sabancı Üniversitesi, İstanbul 1999. Brindesi, Giovanni Jean; Elbise-i Atika Osmanlı Kıyafetleri, Hazırlayanlar: H. Ahmet Aslantürk, M. Mert Sunar, Metamorfoz Yayınları, İstanbul 2013. Sevin, Nureddin, On Üç Asırlık Türk Kıyafet Tarihine Bir Bakış, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990 Gürtuna, Sevgi; Osmanlı Kadın Giysileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | ||||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | ||||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | ||||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelenek içinde giyim kuşam süslenme kavramlarını tanımlar | |||||||||||
2 | Geleneksel giyim kuşam süslenmenin farklı yörelerdeki özelliklerini karşılaştırır ve açıklar. | |||||||||||
3 | Giyim kuşam süslenmeyle ilgili terminolojiye hakimdir. | |||||||||||
4 | Sahne performansları için farklı yörelerin kostümlerini giyebilir/giydirebilir, akseauarları takabilir ve başlıkları bağlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |