Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yenilenebilir ve Sürdürülebilir Enerji | EEM 470 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Elektrik Enerjisi Üretimi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CENK YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere fosil yakıt kaynaklı enerji üretiminin sürdürülemez olduğunu öğretmek, fosil yakıtlara alternatif olan yenilenebilir ve sürdürülebilir enerji kaynaklarını tanıtmak, enerji kullanımı kaynaklı oluşan ve oluşması beklenen çevresel etkileri anlatmak, Türkiye ve dünyada enerji kaynaklı çevresel etkilerin azaltılması için yapılan çalışmalar ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Dünya’nın ve Türkiye’nin Genel Enerji Durumu. Enerji kullanımının tarihsel gelişimi. Sürdürülemez enerji kaynakları. Fosil yakıtların üretimi, işlenmesi, taşınması ve kullanımı. Fosil yakıt kullanımının çevresel etkileri. Sürdürülebilir Enerji Kaynakları. Yenilenebilir Enerji Kaynakları. Güneş enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri. Rüzgar enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri. Biyokütle enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri. Jeotermal enerji kullanımı ve çevresel etkileri. Hidrolik enerji kullanımı ve çevresel etkileri. Hidrojen enerjisi kullanımı ve etkileri. Nükleer Enerji kullanımı ve çevresel etkileri. Türkiye’de ve dünyada enerji, çevre ve nükleer hukuku uygulamaları. Türkiye ve dünyada enerji kaynaklı çevresel etkilerin azaltılması için alınması gereken önlemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dünya’nın ve Türkiye’nin Genel Enerji Durumu | Anlatım, | |
2 | Enerji ve ekonomik büyümenin tarihsel gelişimini öğrenmek | Anlatım, | |
3 | Enerji kaynaklarını sınıflandırmak | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
4 | Fosil yakıtların kullanımını ve yaşam döngüsünü öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını ve yaşam döngüsünü öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Nükleer enerji kullanımını öğrenmek | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
7 | Türkiye ve dünyada enerji, çevre ve nükleer hukuku uygulamalarını incelemek | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Türkiye ve dünyada enerji kaynaklı çevresel etkilerin azaltılması için yapılan çalışmaları incelemek ve alınması gereken önlemleri tartışmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyanın ve Türkiye’nin Genel Enerji Değerlendirmesi | |
2 | Enerji ve ekonomik büyümenin tarihsel gelişimi | |
3 | Enerji kaynaklarının sınıflandırması | |
4 | Fosil yakıtların yaşam döngüsü | |
5 | Fosil yakıtların Türkiye ve Dünya’da kullanımı ve çevresel etkileri | |
6 | Güneş enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri | |
7 | Rüzgar enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri | |
8 | Biyokütle enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri | |
9 | Jeotermal enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri | |
10 | Hidrolik enerji kullanımı ve çevresel etkileri | |
11 | Hidrojen enerjisi kullanımı ve çevresel etkileri | |
12 | Nükleer enerji kullanımı ve çevresel etkileri | |
13 | Türkiye ve dünyada enerji, çevre ve nükleer hukuku uygulamalarının incelenmesi | |
14 | Uluslararası enerji, iklim ve çevre raporları ışığında enerji kaynaklı çevresel etkileri azaltmak için alınması gereken önlemler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.P. Park, Energy Law and the Environment, Gordon & Breach Publishing Group, 2001 2.Intergovernmental Panel on Climate Change. Summary for policymakers, in Global Warming of 1.5°C. An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty World Meteorological Organization, Geneva, Switzerland 3. International Energy Agency. World Energy Outlook (2017) 4. E.Özil, S.Şişbot, A.Özpınar, B.Olgun, Elektrik Enerji Teknolojileri ve Enerji Verimliliği |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dünya’nın ve Türkiye’nin Genel Enerji Durumu | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Enerji ve ekonomik büyümenin tarihsel gelişimini öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Enerji kaynaklarını sınıflandırmak | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Fosil yakıtların kullanımını ve yaşam döngüsünü öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını ve yaşam döngüsünü öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Nükleer enerji kullanımını öğrenmek | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Türkiye ve dünyada enerji, çevre ve nükleer hukuku uygulamalarını incelemek | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Türkiye ve dünyada enerji kaynaklı çevresel etkilerin azaltılması için yapılan çalışmaları incelemek ve alınması gereken önlemleri tartışmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |