Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Elektrik Makineleri | EEM 434 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Barış CEVHER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel Elektrik makineleri türlerini ayırt ederek çalışma prensiplerini kavratmak ve endüstrideki kullanımına yönelik beceriler kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tek Fazlı Asenkron Motorlar, Üniversal motorlar, Repülsiyon Motor, Adım motorları, Histeresiz motorlar, Fırçasız Doğru Akım Motorları, Kalıcı Mıknatıslı Senkron Motorlar, Relüktans Motorları (Anahtarlı Relüktans, Senkron Relüktans ve Hybrid Relüktans ), AC- DC Servo Motorlar, diğer özel elektrik makineleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektrik makinelerini sınıflandırır (PÇ1b) | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Özel elektrik makinelerinin yapısını ve çalışma prensibini açıklar (PÇ1b) | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Özel elektrik makinelerinin üzerinde analizler yapar (PÇ2a) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Endüstriyel uygulamalara uygun özel elektrik makinelerini seçer (PÇ 3-7a) | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Özel elektrik makinelerin endüstrideki işletimine ilişkin konuları açıklar (PÇ1b) | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektrik makinelerinin sınıflandırılması. | |
2 | Bir fazlı asenkron motorların, yapısı, çalışma ilkesi eşdeğer devresi ve çeşitleri. | |
3 | Bir fazlı asenkron motorların karakteristikleri, güç moment ilişkileri, verim, yol verme metotları, devir yönü değiştirme. | |
4 | Üniversal motorlar yapısı, çalışma ilkesi, kullanım alanları. | |
5 | Repülsiyon Motor yapısı, çalışma ilkesi, kullanım alanları. | |
6 | Adım motorları: yapısı, çeşitleri, karakteristik özellikleri. | |
7 | Adım motorları: çalışması, Kullanım alanları. | |
8 | Histerisiz motorları: Yapısı, çalışma prensibi ve kullanım alanları. | |
9 | Ara sınav | |
10 | Fırçasız d.a. motorları: Yapısı, çalışma prensibi ve kullanım alanları. | |
11 | Kalıcı mıknatıslı Senkron motorlar: yapısı, türleri, çalışması ve kullanım alanları. | |
12 | Relüktans motorları: yapısı, çalışma prensibi, kullanım alanları ve çeşitleri. | |
13 | Anahtarlamalı Relüktans, Senkron Relüktans ve Hybrid Relüktans motorları: yapıları, çalışma prensipleri ve kullanım alanları. | |
14 | D.C. ve A.C. Servo motorlar: Yapıları, bileşenleri ve kullanım alanları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları için aşağıda Dokümanlar kısmında verilen Ders Portfolyosu bağlantısına tıklayınız. |
Ders Kaynakları | [1] Mergen, A. Faik; Zorlu, Sibel,´Elektrik Makineleri 2 - Asenkron Makineler´, Birsen Yayınevi, 2009, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | X | |||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektrik makinelerini sınıflandırır (PÇ1b) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Özel elektrik makinelerinin yapısını ve çalışma prensibini açıklar (PÇ1b) | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Özel elektrik makinelerinin üzerinde analizler yapar (PÇ2a) | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Endüstriyel uygulamalara uygun özel elektrik makinelerini seçer (PÇ 3-7a) | 4 | 0 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Özel elektrik makinelerin endüstrideki işletimine ilişkin konuları açıklar (PÇ1b) | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |