| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Otomatik Kontrol | EEM 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | İşaretler ve Sistemler dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI, Arş.Gör.Dr. İBRAHİM MUCUK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Fiziksel sistemlerin matematiksel modellenebilmesi, sürekli/ayrık zaman analizlerinin yapılabilmesi ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcü analizi/tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi. |
| Dersin İçeriği | Lineer ve non lineer basit/karmaşık sistemlerin modellenmesi ve ayrıklaştırması, geçici, sürekli hal ve karalılık analizinin sürekli/ayrık zamanda yapılması, sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcüler, sürekli/ayrık zaman analiz/tasarım ve sistem cevabının frekans analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemleri modelleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Analiz yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Belirlenen performans kriterlerine göre kontrolcü tasarlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşaretler ve işaret dönüştürücüler (A/D ve D/A ) | |
| 2 | Laplace dönüşümü, z-dönüşümü, ters z-dönüşümü | |
| 3 | Modifiye edilmiş z-dönüşümü, s-z haritalaması | |
| 4 | Fiziksel sistemlerin modellenmesi | |
| 5 | Lineeer Olmayan Fiziksel Sistemlerin Lineerleştirilmesi ve ayrıklaştırılması | |
| 6 | Sürekli/Ayrık Zaman Açık ve Kapalı Çevrim Transfer Fonksiyonlarının Elde Edilmesi | |
| 7 | I. ve II. dereceden sistemlerin geçici rejim cevap analizi | |
| 8 | Sürekli/Ayrık Zaman II. Dereceden Sistemlerin Geçici Rejim Kriterleri | |
| 9 | Sürekli/Ayrık Zaman Sürekli Hal Cevabı ve Hata Analizleri | |
| 10 | Sürekli/Ayrık Zaman Kararlılık Analizi, Routh-Hurwitz ve Jury Kararlılık Kriterleri | |
| 11 | Sürekli/Ayrık Zaman için Köklerin Geometrik Yer-Eğrisi Çizimleri | |
| 12 | Ayrık/Sürekli Zaman P, PI, PID Kontrolör Transfer Fonksiyonları | |
| 13 | Nichols-Ziegler Yöntemi ile P, PI, PID Kontrolör Tasarımı | |
| 14 | Sistemlerin Frekans Cevap analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları |
| Ders Kaynakları | 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and implementation, John Dorsey 2. Automatic control systems / Benjamin C. Kuo 3. Otomatik kontrol sistemleri / Benjamin C.Kuo; çev. Atilla Bir 4. Control system Design, Bernard Friedland 5. Modern Control Systems , Richard C.Dorf |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | 2024 arasinav_cevap_3_4.docx | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemleri modelleyebilme | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Analiz yapabilme | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Belirlenen performans kriterlerine göre kontrolcü tasarlayabilme | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 3 |
| Toplam | 3 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||