Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hava Araçları ve Uydular İle Jeofizik Araştırmalar (Sektör Dersi) JFM 454 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hava araçları ile Jeofizik Araştırma çalışmalarının planlanmasında dikkat edilmesi gereken hususlar, uygun hava aracı seçiminde dikkat edilecek hususlar, amaca uygun etüt planlamaları, operasyon tipleri, operasyonlar esnasında karşılaşılabilen sorunlar ve çözümleri, veri toplama sonrası kalite kontrol, Türkiye ve Dünyadan Havadan Jeofizik uygulama örnekleri konularında bilgi ve beceri kazanılabilmesi.

 

Dersin İçeriği

Hava Araçları ile Jeofizik Uygulamalar nedir ve neden kullanılır ?, Uydu ile Jeofizik Uygulamaları nedir ve neden kullanılır? Hava Araçları ve Uydu ile Jeofizik Uygulama Avantaj ve Dezavantajları,  Operasyona Uygun Hava Aracı, Jeofizik Ekipman ve Yardımcı Ekipman Seçimi, Jeofizik ve Yardımcı Ekipmanların Hava Aracına Entegrasyonu, Amaca Uygun Etüt Planlama, Etütler Öncesi, Esnasında ve Sonrasında Yapılması Gerekenler, Uçuş Güvenliği ve Uçuşlara Katılabilme Kriterleri, Operatörlü ve Operatörsüz Veri Toplama Tipleri, Operasyonlar Esnasında Karşılaşılabilecek Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Veri Toplama Sonrası QC (Kalite Kontrol ) İşlemlerinin Önemi, Türkiye Havadan Jeofizik Araştırma Çalışmaları, Tamamlanmış Uygulamalardan Örnekler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hava araçları ve uydu ile jeofizik etüdlerin avantaj ve dezavantajlarını irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Jeofizik etüd öncesi, sırası ve sonrası yapılması gerekenleri planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Hava araçları ile jeofizik etüdü tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Uçuş güvenliği konusunda bilgi sahibidir. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Toplanan jeofizik verilerin kalite kontrolünü yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Dersi
2 Hava Araçları ile Jeofizik Uygulamaları nedir ve neden kullanılır?
3 Uydu ile Jeofizik Uygulamaları nedir ve neden kullanılır?
4 Hava Araçları ve Uydu ile Jeofizik Uygulama Avantaj ve Dezavantajları
5 Operasyona Uygun Hava Aracı, Jeofizik ve Yardımcı Ekipman Seçimi
6 Jeofizik ve Yardımcı Ekipmanların Hava Aracına Entegrasyonu
7 Operasyona ve Hava Aracına Uygun Etüt Planlama
8 Etütler Öncesi, Esnasında ve Sonrasında Yapılması Gerekenler
9 Uçuş Güvenliği ve Uçuşlara Katılabilme Kriterleri
10 Operatörlü ve Operatörsüz Veri Toplama Tipleri
11 Operasyonlar Esnasında Karşılaşılabilecek Sorunlar ve Çözüm Önerileri
12 Veri Toplama Sonrası QC (Kalite Kontrol ) İşlemlerinin Önemi
13 Türkiye Havadan Jeofizik Araştırma Çalışmaları
14 Tamamlanmış Uygulamalardan Örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

MTA Genel Müdürlüğü,Türkiye Havadan Jeofizik Araştırmalar Projesi Kalkınma Bakanlığı Fizibilite Raporu, 2016

https://www.geosci-instrum-method-data-syst.net/5/181/2016/gi-5-181-2016.pdf

http://geotech.ca/papers/geophysics-of-the-patterson-lake-south-uranium-deposit-northwestern-saskatchewan/

https://library.seg.org/doi/10.1190/1.1468615

https://www.bgr.bund.de/EN/Themen/GG_Geophysik/Aerogeophysik/Aeromagnetometrie/aeromagnetometrie_node_en.html;jsessionid=3E1AD275798384BFD525F7DE73BFAB89.2_cid331

https://www.bgr.bund.de/EN/Themen/GG_Geophysik/Aerogeophysik/Aerogravimetrie/aerogravimetrie_node_en.html

https://www.geosoft.com/media/uploads/resources/technical-papers/Aeromagnetic_Survey_Reeves.pdf

http://www.ga.gov.au/webtemp/image_cache/GA16642.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Hava araçları ve uydu ile jeofizik etüdlerin avantaj ve dezavantajlarını irdeler.
2 Jeofizik etüd öncesi, sırası ve sonrası yapılması gerekenleri planlar.
3 Hava araçları ile jeofizik etüdü tasarlar.
4 Uçuş güvenliği konusunda bilgi sahibidir.
5 Toplanan jeofizik verilerin kalite kontrolünü yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 40
2. Ara Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 4