Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizikte Modelleme | JFM 309 | 5 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yer içini yada jeofizik bir belirtiye neden olan kaynağı modellemeye çalışmak yani modeli belirleyen parametreleri saptamak. |
Dersin İçeriği | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamı, düz ve ters problem çözümlerinde modelleme, doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm teknikleri, düz ve ters çözüm tekniklerinin jeofizikteki uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerini ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Düz ve ters çözüm arasındaki ilişkiyi açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında düz ve ters problem çözümünü açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemleri ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak parametreleri saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamı | |
2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerinin temel ilkeleri | |
3 | Tanımsal yaklaşımla düz problem çözümlerinde modelleme ilkeleri | |
4 | Doğal potansiyel alanlı jeofizik yöntemlerde düz problem çözümü ve modelleme | |
5 | Doğrusal sistem modellemesi olarak düz problem çözümü | |
6 | Stokastik yaklaşımla düz problem çözümünde modelleme ilkeleri | |
7 | Tanımsal yaklaşımda ters problem çözümü ve modelleme | |
8 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında ters problem çözümü | |
9 | Jeofizikte ters problem çözümleri | |
10 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemler | |
11 | En küçük kareler yöntemi | |
12 | Gauss-Newton ve gradyen ters çözüm yöntemleri | |
13 | Marquardt-Levenberg ters çözüm yöntemi | |
14 | Marquardt faktörünün, yakınsama kriterinin ve başlangıç parametrelerinin tayini |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK) |
Ders Kaynakları |
1. BAŞOKUR, A.T., 2002. Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin ters çözümü. TMMOB Jeofizik Müh.Odası yayınları, No:4, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerini ayırt eder, | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Düz ve ters çözüm arasındaki ilişkiyi açıklar, | 3 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında düz ve ters problem çözümünü açıklar, | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemleri ayırt eder, | 3 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak parametreleri saptar. | 5 | 4 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |