Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı Jeofizik (E+Em+S) | JFM 208 | 4 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, Uygulamalı jeofiziğin elektrik, elektromanyetik ve sismik yöntemleri konusunda bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Doğal gerilim yöntemi, Mineralizasyon Gerilimleri, Rezistivite yöntemleri, Kayaçların ve minerallerin elektriksel özellikleri, Wenner, Schlumberger, Lee ve Dipol-dipol yöntemleri, Rezistivite sondajı, Manyetotellürik yöntem, Elektromanyetik yöntemler, Sismik dalga yayınımının temelleri, sismik yöntemlerin (yansıma ve kırılma) tanıtılması, Sismik sinyal teorisi, karada, denizde ve kuyuda yapılan uygulamalar, Veri toplama metotları, Sismik veri-işlem teknikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler elektrik yöntemleri ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Öğrenciler elektromanyetik yöntemleri ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Öğrenciler sismik yöntemleri ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Öğrenciler arazide kullanılacak yöntemlere karar verirler | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Öğrenciler arazide yöntemleri uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektrik, elektromanyetik ve sismik yöntemlere giriş | |
2 | SP yöntemi, doğal potansiyelin oluşum mekanizmaları ve uygulamalar | |
3 | Rezistivite (Özdirenç) yöntemleri | |
4 | Rezistivite ölçü aletleri ve ölçülerin değerlendirilmesi | |
5 | IP yöntemi | |
6 | Manyetotellürik yöntem | |
7 | Elektromanyetik yöntemlerin teorisi | |
8 | Elektromanyetik yöntemlerin uygulamaları | |
9 | Jeoradar yöntemi | |
10 | Sismik Dalga Yayınımı, dalga çeşitleri ve enerji kaynakları | |
11 | Veri Toplama Metotları, kırılma yöntemi ve geometrileri | |
12 | Polarite, akustik empedans, yansıma katsayısı, rezolüsyon ve hız kavramı | |
13 | Düşey sismik profil (VSP) | |
14 | Sismik yansıma yöntemi, migrasyon ve sismik modelleme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Uygulamalı Jeofizik (E+EM+S) Ders Notu Derlemesi |
Ders Kaynakları | 1.Çağlar,İ. 1991. Jeofizikte Doğal Polarizasyon (SP) Yöntemi, İTÜ, İstanbul. 2.Ergin, K. 1981. Uygulamalı Jeofizik, İTÜ Matbaası. 3.Keçeli, A. 2009. Uygulamalı Jeofizik-Zemin Etütleri, TMMOB Jeofizik Müh. Odası, No:9, Ankara. 4.Keary, P., Brooks, M. 1987. An Introduction to Geophysical Exploration, Lackwell Scientific Pub. 5.Grant, F. S. and West, G.F. 1965. Interpretation Theory in Applied Geophysics, McGraw-Hill Book Company. 6.Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E., Keys, D.A. 1981. Applied Geophysics, Cambridge University Press. 7.Al-Sadi, H. N., 1980, Seismic exploration: Birkhauser Boston Inc. 8.Badley, M, E., 1984. Practical Seismic Interpretation, IHRDC. 9.R.M.C. Quillun, M. Bacon, W. Barclay, 1984. An introduction to seismic interpretation. Gulf Publishing Company. 10.Us, E., 1993. Sismik Yöntemler ve Yorumlamaya Giriş 11.Mc, Beath, R., 1981. Field Seismologist Hand Book, volume-II, GSI. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler elektrik yöntemleri ayırt ederler | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler elektromanyetik yöntemleri ayırt ederler | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler sismik yöntemleri ayırt ederler | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Öğrenciler arazide kullanılacak yöntemlere karar verirler | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenciler arazide yöntemleri uygularlar | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 14 | 28 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 19 | 19 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |