Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yer Bilimlerinde Bilgisayar Uygulamaları JFM 211 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sismolojik, tektonik, jeomorfolojik, jeolojik, hidrojeolojik haritaların çıkartılması ve GIS ortamına aktarılması, aktif faylar aktif tektonizmaya bağlı olarak odak mekanizma çözümleri, veri tabanı oluşturularak analiz ve sorgulamaların yapılması, üç boyutlu arazi modellemeleri deprem hasar analizleri, jeofizikte kullanılan yöntem sonuçlarının ArcGIS ´te veri tabanının oluşturulması gibi bir çok alanda çalışma becerisinin kazanılabilmesi.

Dersin İçeriği

Coğrafi Bilgi Sistemleri Nedir ve Jeofizik Mühendisliğindeki kullanım alanları, GIS Programlarının tanıtılması ve kurulumları hakkında bilgi, GMT (Generic Mapping Tools ) programını kullanarak harita çizimi yapabilme (Temel harita Bilgileri), Arc-GIS ve Mapinfo programının tanıtılması ve kurulumu, Coğrafi verilerin sorgulanması ve raporlanması, Depremsellik çalışmalarında kullanılan istatistiksel programların tanıtılması, Tehlike analizlerine giriş ve bu analizlerde kullanılan temel programlar, Zmap paket programının tanıtılması ve kullanımı ile ilgili çalışmalar, Deprem çözümlemeleri hakkında bilgi ve bunların haritalanmaları, Yakın alan deprem çözümlemelerini paket programlarla çözebilme (veri indirme ve görüntüleme becerisi kazanabilme), Tüm çalışmalardan örneklerin biraya getirilerek yorum yapabilme yeteneğinin geliştirilebilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Harita ve Ölçme bilgisi hakkında detayları öğrenir Örnek Olay, Soru-Cevap, Gözlem, Gezi / Gözlem, Anlatım,
2 Harita, Projeksiyon sistemleri, Harita unsurlarını öğrenir Örnek Olay, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
3 Jeofiziksel kontur hartalarının çizimini yapar Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
4 Surfer Programını öğrenir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Sismolojik, tektonik, jeomorfolojik, jeolojik, hidrojeolojik haritaların çıkartılması ve GIS ortamına aktarılması, aktif faylar aktif tektonizmaya bağlı olarak odak mekanizma çözümleri, veri tabanı oluşturularak analiz ve sorgulamaların yapılmasını sağlar Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
6 ArcGIS, MapInfo, ve GMT programlarını kullanır. Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Dersi
2 Coğrafi Bilgi Sistemleri Nedir ve Jeofizik Mühendisliğindeki kullanım alanları
3 GIS Programlarının tanıtılması ve kurulumları hakkında bilgi
4 GMT (Generic Mapping Tools ) programını kullanarak harita çizimi yapabilme (Temel harita Bilgileri)
5 Arc-GIS ve Mapinfo programının tanıtılması ve kurulumu
6 Veri Görüntüleme Fonksiyonları
7 Arc-GIS programı ile harita çizimleri ve istatistikler analizler yapma becerisi kazanabilme
8 Coğrafi verilerin sorgulanması ve raporlanması
9 Depremsellik çalışmalarında kullanılan istatistiksel programların tanıtılması
10 Tehlike analizlerine giriş ve bu analizlerde kullanılan temel programlar
11 Zmap paket programının tanıtılması ve kullanımı ile ilgili çalışmalar
12 Deprem çözümlemeleri hakkında bilgi ve bunların haritalanmaları
13 Yakın alan deprem çözümlemelerini paket programlarla çözebilme (veri indirme ve görüntüleme becerisi kazanabilme)
14 Tüm çalışmalardan örneklerin biraya getirilerek yorum yapabilme yeteneğinin geliştirilebilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Arc-GIS Uygulama Dökümanı (İşlem Şirketler Grubu Eğitim Dökümanları, 2004).
Töreyen, G., Özdemir, İ., Kurt, T. 2010, ArcGIS 10 Desktop Uygulama Dökümanı, 1. Baskı, İşlem Coğrafi Bilgi Sistemleri Mühendislik ve Eğitim Ltd. Şti., Ankara,

WIEMER, S., WYSS, M., Mapping the frequency-magnitude distribution in asperities: an improved technique to calculate recurrence times, J. Geophys. Res. 1997; 102, 15 115-15 128.

Sokos, E. and Zahradnik, J. 2006. A Matlab GUI for use with ISOLA Fortran codes (User?s Guide), Ver. 2.5. June 2006, 34 pp.

Ders Kaynakları

http://www.geo.utep.edu/pub/bkonter/geol_5215/Notes/L7_GMT_handout.pdf.

Wessel, P., and W. H. F. Smith (1995). New version of the generic mapping tools released, EOS 76, 329.

http://www.earthquake.ethz.ch/software/zmap-Zmap software.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Harita ve Ölçme bilgisi hakkında detayları öğrenir
2 Harita, Projeksiyon sistemleri, Harita unsurlarını öğrenir
3 Jeofiziksel kontur hartalarının çizimini yapar
4 Surfer Programını öğrenir 3
5 Sismolojik, tektonik, jeomorfolojik, jeolojik, hidrojeolojik haritaların çıkartılması ve GIS ortamına aktarılması, aktif faylar aktif tektonizmaya bağlı olarak odak mekanizma çözümleri, veri tabanı oluşturularak analiz ve sorgulamaların yapılmasını sağlar 2
6 ArcGIS, MapInfo, ve GMT programlarını kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 4 3 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 4