Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismotektonik | JFM 302 | 6 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Deprem Jeolojisi ve Mekaniği |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciye deprem-tektonik ilişkisinin ve deprem tehlikesinin anlatılması |
Dersin İçeriği | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmaların aşamaları; Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve sismotektonik önemleri; Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri; Depremsellik parametreleri ve sismotektonik anlamları; Tsunamiler ve oluşturduğu tehlikeler; Faylar ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Fayların diriliği ve kayma türleri; Depremlerde odak mekanizma çözümü ve örnek uygulamalar; Levha tektoniği kavramı, levha sınırlarının türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği; Deprem tehlikesi ve riski, deprem devinimi ve oluşum modelleri; Deprem tehlike haritaları ve önemi; Türkiye ve çevresinin sismotektoniği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmalar neden yapılır, hangi aşamaları içerir. | |
2 | Deprem nedir? Deprem ve kaynağı olan faylanmayı tanımlayan parametreler nelerdir | |
3 | Depremlerde magnitüd ve sismik moment, sismotektonik önemleri, Magnitüd satürasyonu. | |
4 | Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri. | |
5 | Deprem istatistiği, depremsellik parametrelerinin sismotektonik önemleri, tsunamiler ve tehlike analizleri. | |
6 | Fay ve fay türleri, kıtasal fay zonlarının yapısı, kıtasal fay zonlarında depremsellik. | |
7 | Fayların diriliği ve kayma türleri | |
8 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Kaynak modelleri ve temsilleri, yayınım örüntüleri. | |
9 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: P dalgası ilk hareketlerinden odak mekanizma çözümü. | |
10 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
11 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
12 | Levha tektoniği: Levha sınırı türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği ve odak mekanizma çözümleri ile ilişkilendirilmeleri. | |
13 | Türkiye ve yakın civarının sismotektoniği ve deprem tehlikesi. | |
14 | Genel gözden geçirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2007. Sismotektonik Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Cox, A. and Hart, R.B., 1986, Plate tectonics: How it works, Blackwell Publishing, 392 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Ara Sınav | 65 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |