Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismotektonik | JFM 302 | 6 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Deprem Jeolojisi ve Mekaniği |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciye deprem-tektonik ilişkisinin ve deprem tehlikesinin anlatılması |
Dersin İçeriği | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmaların aşamaları; Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve sismotektonik önemleri; Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri; Depremsellik parametreleri ve sismotektonik anlamları; Tsunamiler ve oluşturduğu tehlikeler; Faylar ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Fayların diriliği ve kayma türleri; Depremlerde odak mekanizma çözümü ve örnek uygulamalar; Levha tektoniği kavramı, levha sınırlarının türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği; Deprem tehlikesi ve riski, deprem devinimi ve oluşum modelleri; Deprem tehlike haritaları ve önemi; Türkiye ve çevresinin sismotektoniği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmalar neden yapılır, hangi aşamaları içerir. | |
2 | Deprem nedir? Deprem ve kaynağı olan faylanmayı tanımlayan parametreler nelerdir | |
3 | Depremlerde magnitüd ve sismik moment, sismotektonik önemleri, Magnitüd satürasyonu. | |
4 | Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri. | |
5 | Deprem istatistiği, depremsellik parametrelerinin sismotektonik önemleri, tsunamiler ve tehlike analizleri. | |
6 | Fay ve fay türleri, kıtasal fay zonlarının yapısı, kıtasal fay zonlarında depremsellik. | |
7 | Fayların diriliği ve kayma türleri | |
8 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Kaynak modelleri ve temsilleri, yayınım örüntüleri. | |
9 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: P dalgası ilk hareketlerinden odak mekanizma çözümü. | |
10 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
11 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
12 | Levha tektoniği: Levha sınırı türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği ve odak mekanizma çözümleri ile ilişkilendirilmeleri. | |
13 | Türkiye ve yakın civarının sismotektoniği ve deprem tehlikesi. | |
14 | Genel gözden geçirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2007. Sismotektonik Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Cox, A. and Hart, R.B., 1986, Plate tectonics: How it works, Blackwell Publishing, 392 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | 4 | 3 | 2 | 0 | 0 | 3 | |||||
2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | |||||
8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Ara Sınav | 65 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |