Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zemin Araştırmaları | JFM 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Eray YILDIRIM |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, Zemin Araştırmalarının nasıl ve hangi koşullarda yapılacağının ve bunlarla ilgili uygulamaların öğrencilere aktarılmasıdır. Ayrıca zemin araştırma raporlarının hazırlanması ve ilgili birimlere sunulması da bu ders kapsamında yer almaktadır. |
Dersin İçeriği | Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerinin (sismik hız, yoğunluk, rezistivite, mıknatıslanma, radyoaktivite, soğurma) belirlenerek mühendislik yapıları için yer seçimi ve bu fiziksel özelliklerin mühendislik yapılarına olan etkilerinin tespit edilmesi ders kapsamındadır. Ayrıca, baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb. mühendislik yapılarının zemin ve kaya ortamlarla olan ilişkilerinin araştırılması ile kayaçların ve zeminlerin dinamik özelliklerinin (taşıma, kayma, titreşim, attenüasyon, sökülebilirlik, kazılabilirlik, delinebilirlik) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi de yine dersin içerikleri arasında yer almaktadır. Ayrıca, microtremor, REMİ, MASW, SPAC ve PS yöntemlerinin taıtılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerini ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Öğrenciler, Mühendislik yapıları ile zemin arasındaki ilişkileri tanır ve ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Öğrenciler, Kayaçların ve zeminlerin dinamik özelliklerini tanır ve ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Öğrenciler, Zemin laboratuar deneylerini yorumlar | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Öğrenciler, Zeminler için yapılan kazı çalışmalarını yönetir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Öğrenciler, Yer altı tabakalarını ayırt eder | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özellikleri (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, radyoaktivite, soğurma) | |
2 | Mühendislik yapılarında ve yer seçiminde jeofizik | |
3 | Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkilerİ | |
4 | Kayaçların mühendislik özellikleri | |
5 | Kayaçların mekanik özellikleri | |
6 | Zeminin dinamik özelliklerinin (taşıma, kayma, titreşim,) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi | |
7 | Zeminin dinamik özelliklerinin (attenüasyon, sökülebilirlik, kazılabilirlik, delinebilirlik) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi | |
8 | Zemin araştırmalarında laboratuar deneyleri | |
9 | Zemin amaçlı kazı çalışmaları | |
10 | Zemin amaçlı kazı çalışmaları | |
11 | Yeraltı boşlukların belirlenmesi | |
12 | Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyonu güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması | |
13 | Yeraltı tabakalarının tayini ve takibi | |
14 | Arkeolojik aramalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Beyhan, Günay Zemin Araştırmaları Ders Notları I-II, Sakarya. |
Ders Kaynakları | 1- Ercan, A., 1998, Mühendislik Jeofiziği. Cilt I, II, III, IV, V, VI, İTÜ Jeofizik 2- Holtz,R.D.&Kovacs W.D. (1981) An Introduction to Geotechnical Engineering, Prentice Hall Inc. 3- Lambe, T.W.&Whitman R.W. (1980) Soil Mechanics, John Wiley & Sons Inc. 4- McCarthy,D.F. (1993) Essentials of Soil Mechanics and Foundations, Prentice Hall Inc. 5- Ward, S.H., 1990, Geotehnical and Environmental Geophysics: Volume I, II, III, SEG Publ. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerini ayırt ederler | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, Mühendislik yapıları ile zemin arasındaki ilişkileri tanır ve ayırt eder | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, Kayaçların ve zeminlerin dinamik özelliklerini tanır ve ayırt eder | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Öğrenciler, Zemin laboratuar deneylerini yorumlar | 4 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenciler, Zeminler için yapılan kazı çalışmalarını yönetir ve uygular | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Öğrenciler, Yer altı tabakalarını ayırt eder | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |