Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Jeoloji | JFM 103 | 1 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HASAN KARAASLAN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HASAN KARAASLAN, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Yerbilimleri ve Jeoloji konularında Jeofizik Müh. Bölümü 1. Sınıf öğrencilerinin konuya ilgisini çekmek ve Genel Jeolojinin ana başlıkları altında girişler yaparak genel ve İleri Jeofizik derslerine sağlam temel oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Giriş, tanımlar, Yerbilimlerinin kapsamı, Evrende Yerküre´nin yeri, Yerbilimlerinin tarihçesi. Atom, Element ve Mineraller, tanımlama, fiziksel özellikler, kaya yapıcı mineraller. Kaya döngüsü, magmatizma, magmatik kayaçlar, sınıflandırma ve yanardağlar. Çökel süreçler, (ayrışma, aşınma, taşınma, çökelme, taşlaşma...) çökel kayaçlar, sınıflandırma. Metamorfizma, türleri ve metamorfik kayaçlar. Yerin iç yapısı (biçim, boyut, nicelik, nitelik). İsoztazi. Yerin iç yapısınıluşturan tabakaların fiziksel ve kimyasal özellikleri. Kıtalar, Yeryüzeyinin morfolojik ve topografik özellikleri, kayaçların deformasyonu (biçim değiştirme süreçleri), Kıvrımlar, faylar, dağ oluşumları, jeosenklinaller. Oktanuslar ve kıta okyanıs sınırları, okyanusal platformlar, den,izaltı sıradağları, Okyanus ortası sırtları, kırık kuşakları, hipsografik eğri, kıta yamaçları, ada yayları. Kabuk yapısı, kıtasal, okyanusal, kalınlıklar, hareketler, plaka tektoniği. Tarihsel Jeolojinin ilkeleri, Jeolojik zamanlar, fosil bilimi, kullanılan yöntemler, stratigrafi, ilişkilendirme, uyumsuzluklar. Dünya ve Türkiye Jeolojisi, litolojik, stratigrafik tektonik başlıca birimler. Genel Harita bilgisi, projeksiyonlar, ölçekler, eşyükselti eğirileri, renkler, simgeler, haritalar, kesitler, blok diyagramlar, topografik ve diğer tür haritalar, hava fotoğrafları, uydu görüntüleri, yaygın yazılım örnekleri, cografi bilgi sistemleri. Saha Jeolojisi, Tektonik, Genel Jeoloji vb konusunda uygulama, çizim, yorumlama, raporlama, Uygulamalı Yerbilimleri, Mühendislik uzantıları (Mühendislik Jeolojisi, Kaya Mekaniği, Zemin Mekaniği, Jeomekanik, Jeoteknil, Jeoteknoloji), gelecek... Genel tekrar, tartışma, sorular, değerlendirmeler, yorumlamalar, uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğayı gözlemleme yeteneğinin kazanılması için ilk alıştırmaları yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Bir olayı ya da nesneyi dört boyutlu olarak yazarak, çizerek ve sözlü olarak tanımlayabililir | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Bilimsel biçim hakkında ilk uygulamaları gerçekleştirebilir. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ölçeklendirme uygulamaları yapabilir | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
5 | Magmatik, metamorfik ve çökel süreçleri birbirinden ayırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
6 | Evreni ve gezegenimizi uzay-mekan-zaman unsurlarını kullanarak karşılaştırabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Gezegenimizin boyutları ve içyapısı hakkında ezbere dayalı olmayacak biçimde değerlendirme yapabilir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, tanımlar, Yerbilimlerinin kapsamı, Evrende Yerküre´nin yeri, Yerbilimlerinin tarihçesi | Sunum Hafta 1 + kaynaklar |
2 | Atom, Element ve Mineraller, tanımlama, fiziksel özellikler, kaya yapıcı mineraller. | Sunum Hafta 2 + kaynaklar |
3 | Kaya döngüsü, magmatizma, magmatik kayaçlar, sınıflandırma ve yanardağlar | Sunum Hafta 3 + kaynaklar |
4 | Çökel süreçler, (ayrışma, aşınma, taşınma, çökelme, taşlaşma...) çökel kayaçlar, sınıflandırma | Sunum Hafta 4 + kaynaklar |
5 | Metamorfizma, türleri ve metamorfik kayaçlar. Ekonomik jeoloji. Metalik madenler. Endüstriyel hammaddeler. Enerji hammadeleri. Süs taşları. | Sunum Hafta 5 + kaynaklar |
6 | Yerin iç yapısı (biçim, boyut, nicelik, nitelik). İzostazi. Yerin iç yapısınıluşturan tabakaların fiziksel ve kimyasal özellikleri. | Sunum Hafta 6 + kaynaklar |
7 | Kıtalar, Yeryüzeyinin morfolojik ve topografik özellikleri, kayaçların deformasyonu (biçim değiştirme süreçleri), Kıvrımlar, faylar, dağ oluşumları, jeosenklinaller. | Sunum Hafta 7 + kaynaklar |
8 | Oktanuslar ve kıta okyanıs sınırları, okyanusal platformlar, den,izaltı sıradağları, Okyanus ortası sırtları, kırık kuşakları, hipsografik eğri, kıta yamaçları, ada yayları. | Sunum Hafta 8 + kaynaklar |
9 | Kabuk yapısı, kıtasal, okyanusal, kalınlıklar, hareketler, plaka tektoniği | Sunum Hafta 9 + kaynaklar |
10 | Tarihsel Jeolojinin ilkeleri, Jeolojik zamanlar, fosil bilimi, kullanılan yöntemler, stratigrafi, ilişkilendirme, uyumsuzluklar, | Sunum Hafta 10 + kaynaklar |
11 | Dünya ve Türkiye Jeolojisi, litolojik, stratigrafik tektonik başlıca birimler. | Sunum Hafta 11 + kaynaklar |
12 | Genel Harita bilgisi, projeksiyonlar, ölçekler, eşyükselti eğirileri, renkler, simgeler, haritalar, kesitler, blok diyagramlar, topografik ve diğer tür haritalar, hava fotoğrafları, uydu görüntüleri, yaygın yazılım örnekleri, cografi bilgi sistemleri. | Sunum Hafta 12 + kaynaklar |
13 | Saha Jeolojisi, Tektonik, Genel Jeoloji vb konusunda uygulama, çizim, yorumlama, raporlama, Uygulamalı Yerbilimleri, Yeraltısuları, Mühendislik Jeolojisi, Kaya Mekaniği, Zemin Mekaniği, Jeomekanik, Jeoteknik, Jeoteknoloji, gelecek... | Sunum Hafta 13 + kaynaklar |
14 | Genel tekrar, tartışma, sorular, değerlendirmeler, yorumlamalar, uygulamalar. | Sunum Hafta 14 + kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sunumlar (elektronik ve/veya kağıt ortamında) |
Ders Kaynakları | Ershov,İ., Novikov,Z., Popova, K., 1988, Fundamentals of Geology, Mir, Moscow, Russia Ketin, İ., 1977, Genel Jeoloji, Yerbilimlerine Giriş, Cilt 1 ve 2, İTÜ Matbaası-İstanbul Matthews, G., 1980, Geology made simple, Made simple books, London, UK Daley, G., Higham W., Matthias, A., 1976, Earthscience, a study of changing Planet, Cebco, USA Gorshkov, V., Yakushova, G., 1976, Physical Geology, MIR, Moscow, Russia Foster, A., 1979, Physical Geology, Merill, USA Holt, A., Rinehart, W., Winston, G., 1962, Geology and Earthsciences Sourcebook, AGI, USA www.usgs.gov, www.nasa.gov, www.mta.gov.tr, www.berkeley.edu, www.cornell.edu |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğayı gözlemleme yeteneğinin kazanılması için ilk alıştırmaları yapabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bir olayı ya da nesneyi dört boyutlu olarak yazarak, çizerek ve sözlü olarak tanımlayabililir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bilimsel biçim hakkında ilk uygulamaları gerçekleştirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ölçeklendirme uygulamaları yapabilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Magmatik, metamorfik ve çökel süreçleri birbirinden ayırabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Evreni ve gezegenimizi uzay-mekan-zaman unsurlarını kullanarak karşılaştırabilir. | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Gezegenimizin boyutları ve içyapısı hakkında ezbere dayalı olmayacak biçimde değerlendirme yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 65 |
1. Kısa Sınav | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |